A rendelés befejezése után a fő kommunikációs eszköz a vásárló és eladó között az e-mail. Ezen keresztül tájékoztatjuk a vásárlót a rendelés részleteiről, feldolgozottságáról és szállításáról. Ahhoz, hogy a vásárló minden levelet megkapjon és ne a spam vagy promóciók mappából kelljen értesülnie a rendelése állapotáról, több fontos beállítás szükséges.
- Használj egyedi domain végződésű e-mail címet.
- Állítsd be a DNS rekordokat.
- Hozd létre az e-mail címet
- Használd a Google reCAPTCHA v3-at a spameleés elkerülésére
- Spam tesztelés
1. Használj egyedi domain végződésű e-mail címet.
Ennek beállításához az alábbi lépéseket végezd el:
1.1. Válassz egy e-mail szolgáltatót
Az egyedi domaines e-mail címhez szükséged lesz egy olyan e-mail szolgáltatóra, amely támogatja az egyedi domain beállítását. Népszerű lehetőségek:
-
Google Workspace (korábban G Suite) – fizetős
Bővebb információ, hogy miképp lehet használni a Google Worspace-t -
Microsoft 365 Outlook – fizetős
-
Rackhost, Websupport, DotRoll, Tárhely.eu stb. – gyakran jár hozzá e-mail, ha náluk van a domain
-
Zoho Mail – van ingyenes csomag is
-
CPaneles tárhelyek – ha a domain tárhelyszolgáltatód biztosít levelezést
1.2. Állítsd be az e-mail szolgáltatónál a domaint
Ez azt jelenti, hogy az adott szolgáltatónál (pl. Google Workspace) hozzá kell adnod a domain nevedet, és el kell végezni a hitelesítést (legtöbbször egy TXT rekord beállításával a DNS-ben).
2. Állítsd be a DNS rekordokat
A domain kezelőfelületén (pl. ahol a domain nevedet regisztráltad) be kell állítanod az alábbi DNS rekordokat:
-
SPF rekord (Sender Policy Framework) – hogy más ne használhassa a domained e-mail küldésre:
A rekord célja, hogy kiszűrje az e-mail hamisításokat és a segítségével tudjuk bizonyítani az e-mail címünk hitelességét. A gyakorlatban az e-mailt fogadó fél szolgáltatója ellenőrzi, hogy a küldő címében szereplő domain név mely szerverekről küldhet levelet. Ha az SPF rekordot nem állítjuk be és a külső szerver IP címe nem található meg a küldő által használt domain SPF rekordjában, akkor a levelek nagy számban kerülhetnek elutasításra.
Amennyiben az SPF rekord még nem került felvételre:
v=spf1 include:_spf.shoprenter.hu ?all
Amennyiben már létezik az SPF rekord, akkor a következő értékkel kell kiegészíteni:
include:_spf.shoprenter.hu
Típusa: TXT
Beállítani ezt a domain szolgáltatónk felületén tudjuk, érdemes benne a domain szolgáltató segítségét kérni.
Ellenőrzése:
SPF rekord ellenőrzését az alábbi oldalon tudjuk elvégezni: https://mxtoolbox.com/
A www nélküli domainünket megadva az SPF Record Lookup kérést kell elindítanunk.
A megfelelő SPF rekord beállítás esetén az alábbi nézetet kapjuk:
Amennyiben nem az alábbi visszajelzést kapjuk, érdemes ismét átnézni a domain beállításokat és ellenőrízni, hogy valóban ahhoz a domainhez lett beállítva az SPF rekord. -
DKIM, DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance) – haladóbb biztonsági beállítások az e-mail hitelesítéshez:
Az SPF rekord mellett a DMARC is egy e-mail hitelesítési módszer. Ha a fogadó e-mail szerver olyan levelet kap, ami nem felel meg az SPF rekord ellenőrzésen, akkor a DMARC beállítások határozzák meg, hogy mi legyen a levél sorsa.
DMARC irányelvek:
- none: nincs művelet ebben az esetben, a levél feldolgozásra kerül.
- reject: az üzenet el lesz utasítva.
- quarantine: az üzenet spamként lesz megjelölve.
DMARC rekord:
v=DMARC1; p=none; sp=none;
Típusa: TXT
Beállítani ezt a domain szolgáltatónk felületén tudjuk, érdemes benne a domain szolgáltató segítségét kérni.
3. Hozd létre az e-mail címet és állítsd be a webshopodban
Miután a domain hitelesítve lett és az MX rekordok is beállításra kerültek, létre tudod hozni a kívánt e-mail címet (pl. info@webshopom.hu
) az e-mail szolgáltató admin felületén.
Az új e-mail címedet ezután beállíthatod:
-
Webmailen keresztül (pl. mail.webshopom.hu)
-
E-mail kliensben (pl. Gmail, Outlook, Apple Mail)
-
Shoprenterben a megfelelő automatizmusoknál és kapcsolati beállításoknál pl. értesítésekhez, ügyfélszolgálathoz stb.
Tipp: E-mail alias vagy átirányítás
Ha csak fogadni szeretnél leveleket, de nem akarsz külön fiókot kezelni, beállíthatsz átirányítást egy meglévő e-mail címedre.
4. Használd a Google reCAPTCHA v3-at a spameleés elkerülésére
A reCAPTCHA v3 az oldaladon történő felhasználói tevékenységeket elemzi, és pontszámot ad, amely alapján eldönti, hogy valós felhasználóval van-e dolga, vagy sem. Mindezt úgy teszi, hogy a felhasználóknak nem kell képeket felismerniük vagy bejelölniük, így zökkenőmentes élményt biztosít számukra. A Google reCAPTCHA v3 négy legfontosabb előnye:
- Hatékony védelmet nyújt a spamek ellen, így jobban tudsz koncentrálni a valódi érdeklődőkre.
- Védelmet nyújt a boltodnak a spam terhelés és az emiatt történő besorolás változás ellen.
- Könnyen integrálható, és nem zavarja a felhasználói élményt.
- Nincs szükség plusz beavatkozásra a látogatók részéről – a háttérben fut, észrevétlenül.
5. Spam tesztelés
Ha tudni akarjuk, hogy mi az oka annak, hogy a leveleink spambe kerülnek, akkor arra már elérhetők online teszterek. Az egyik ilyen eszköz a www.mail-tester.com. Ha az oldalt megnyitva a főoldalon megjelenő e-mail címmel adunk le egy rendelést, akkor ez az online szoftver megkapja a visszaigazoló levelünket, elemzi és megmondja, hogy mit kell javítani ahhoz, hogy elkerüljük a spam besorolást.
1. lépés
Nyissuk meg a https://www.mail-tester.com/ oldalt, és másoljuk ki a főoldalon megjelenő e-mail címet.
2. lépés
A boltunkban adjunk le egy rendelést a mail-tester oldalon megjelenő e-mail címmel.
3. lépés
Fejezzük be a rendelést, majd a www.mail-tester.com oldalon kattintsunk az Ezután nézd meg a pontszámot gombra. Az oldal kielemzi a levelünket és megmondja, hogy miben lehetne javítani.