Kategóriák és gyártók

Kategóriafa létrehozása
Új kategória létrehozása
Kategóriák szerkesztése 
Kategória törlése
Kategória megjelenítés
Gyártók
Új gyártó felvitele
Gyártók szerkesztése
Gyártók törlése
Gyártók megjelenítése

Miután megismerkedtünk a termékek felvitelének módjával, tekintsük át a kategorizálást és gyártókezelést. Vevőink tetszését elnyerhetjük, ha jól átgondolt kategóriákba soroljuk a termékeinket. Fontos, hogy ne legyen túl sok kategóriánk, ha viszonylag kevés termékünk van, de egy kategóriát ne ömlesszünk tele több száz termékkel, ilyen esetben próbáljuk alkategóriákra bontani a nagyobb részeket, próbáljunk egyensúlyt tartani kategóriáink között. Ne féljünk átstrukturálni a kategóriáink szerkezetét, ha a folyamatos új termékfelvétel során már nem érezzük vevőink számára megfelelőnek a régi felosztást.

A termékek kategóriái a Termékek > Kategóriák menüpontban érhetők el az admin felületen, ha ide belépünk, az összes kategória listája megjelenik. A kategóriáknak mindig a teljes elérése kerül kiírásra, nyíllal elválasztva a szülő- és alkategóriát, tehát az is tisztán látszik, hogy az adott kategória melynek van alárendelve.

A listában a kategória és termékeinek státusza, neve, sorszáma van feltüntetve, illetve a módosítás gomb jelenik meg jobb szélen. Ha a módosítás gombra rákattintunk, láthatjuk a már előzetesen feltöltött tesztkategória beállításait, így könnyebben létrehozhatunk újakat, mert már lesz alapinformációnk arról, hogy pl. milyen típusú keresőbarát URL-t célszerű megadni. Fontos megjegyeznünk, hogy a tesztkategóriákat NEM célszerű átírni, mert a keresőbarát URL-ek nem fognak megváltozni. Minden esetben hozzunk létre új kategóriát, amit a lista jobb felső részén található „Új hozzáadása” gombbal tehetünk meg.

Kategóriafa létrehozása

A főkategóriák és alkategóriák kialakítását érdemes nagyon átgondolni, hiszen a vásárlók számára ez jelenti a kulcsot a webáruházban való eligazodáshoz. Ne használjunk túl sok kategóriát, törekedjünk arra, hogy a vásárlónak maximum 4 kattintásba teljen eljutni a keresett termékig. Az optimális kategóriaszám 10 körül van, tehát lehetőleg 8-10 kategóriától ne alkalmazzunk többet, mert zsúfoltnak tűnhet, ami rombolhatja a felhasználói élményt.

A kategóriák elnevezésére is figyeljünk, hiszen ezek a keresőrobotok számára is információt hordoznak. Ha például cipőket árulunk, kerüljük az olyan kategóriákat, amelyeknek például csak annyi a nevük, hogy "Férfi" vagy "Női", helyette inkább írjuk ki, hogy "Férfi sportcipő".

Új kategória létrehozása

Az új kategória létrehozásakor négy fülön találhatók azok az információk, amelyeket megadhatunk. Az elsőn az Általános adatokat kell felvinni. A kategória nevét kötelezően meg kell adnunk, emellett igény esetén a kategória leírását is megszerkeszthetjük, amelyet célszerű elvégezni keresőoptimalizálás szempontjából. A leíráshoz szövegszerkesztési funkciókat is használhatunk, amelyek a szövegmező tetején találhatók

A SEO Beállítások fülön a keresőoptimalizációs beállításokat végezhetjük el. 
Megadhatjuk még a Keresőbarát URL-t, ezt azonban később csak nagyon különleges esetben szabad átállítanunk, mivel nagyban befolyásoljuk vele az oldal keresőoptimalizálását. 
Beírhatunk a kategóriának Headinget, amely közvetlenül a termékek fölött jelenik meg. Ha ezt üresen hagyjuk, akkor a kategória neve fog itt szerepelni. 
Érdemes kitölteni a Meta adatoknál a Meta tag nevet, valamint a Meta leírást, hiszen ez fog megjelenni a Google keresési listáján egy keresett kifejezésre, valamint ezekkel tudjuk módosítani a kategóriához tartozó, forráskódba bekerülő Open Graph elemeket is.

Az Open Graph metaadatok felelősek azért, hogy weboldalunkat a közösségi oldalakon megosztva az a kívánt kép és szövegtartalommal jelenjen meg.

Kategória oldal esetén ezek a következők:

  • og title: a kategóriaoldal meta title értéke
  • og description: a kategória oldal meta description
  • og type: website
  • og URL: a kategória oldal keresőbarát URL-je
  • og image: a kategória oldal képe

Lehetőség van arra, hogy megadjunk meta kulcsszavakat is, ám ezt nem veszi már figyelembe a Google. Ezeket a kulcsszavakat érdemes inkább a meta leírásba és a kategóriák leírásába beleépíteni.

SEO leírást is készíthetünk a kategóriáknak, ami a láblécben jelenik meg.
Továbbá lehetőség van az Egyedi HTML modulban további releváns SEO tartalmat megadni, és esetenként a hosszú oldalsó modulok miatt a felesleges helyet kitölteni. Ennek a pozíciónak a megjelenését állíthatjuk a termék és kategórialista közé vagy a terméklista alá. Ennek ellenére érdemes úgy kialakítani a leírásokat, hogy ne gátolja a termékvásárlást, hiszen a webáruházak fő célja az értékesítés, tehát a legjobb, ha ezt a tartalmat a terméklista alatt helyezzük el. Ha szeretnél segítséget kérni a SEO beállításokkal kapcsolatban és kihozni belőle a maximumot, fordulj bizalommal SEO csapatunkhoz! 

Az Adatok fülön adhatjuk meg, hogy az új kategória hol helyezkedjen el a kategóriarendszerben. Amennyiben nincs állapotban marad, akkor főkategória lesz belőle. Ha egy másik kategóriánkhoz szeretnénk alkategóriát hozzáadni, ki kell választanunk a már meglévő kategóriát, amely a szülőkategóriája lesz, így hozható létre az alkategória. 

A kategóriához képet is rendelhetünk, ehhez a képre kell kattintani. Ekkor felugrik egy ablak, amelyen a feltöltést elvégezhetjük. Főkategóriának nem jelenik meg kép, alkategória esetén pedig, amennyiben nincs kiválasztva kép, akkor a kategóriában található utolsó termék képe kerül ide.

A kategóriához piktogramot is rendelhetünk, ehhez a képre kell kattintani. Ekkor felugrik egy ablak, amelyen a feltöltést elvégezhetjük. A piktogramok csak főkategóriák esetén jelennek meg a vásárlói felületen a kategória menüben, és egyelőre csak a Madrid és Starter témákban. A többi témában a téma fájl szerkesztő segítségével lehet megjeleníteni a kategóriákhoz feltöltött piktogramot.

A kategória státuszát is ugyanúgy beállíthatjuk, mint minden elemét, így ha engedélyezett állapotba állítjuk, akkor megjelenik az áruházban, ha letiltott állapotban tartjuk, csak az admin felületen lesz az adott kategória látható. Ha letiltunk egy kategóriát, akkor 404-es oldal keletkezik, ami keresőoptimalizálás szempontjából negatívan hat webáruházunkra, így a letiltást nem ajánljuk. Másik fontos tudnivaló, hogy ha egy kategóriát letiltunk, akkor a benne található termékek sem lesznek elérhetőek. Ha mégis megszűnik egy kategóriánk valamilyen oknál fogva, érdemes létrehozni egy 301-es átirányítást, ami hasonló kategóriára, vagy a főoldalra visz. Az átirányításokról bővebb információt itt olvashatunk.

A Sorrend segítségével rendezhetjük a kategóriákat. Ha itt nem állítunk be semmit, akkor abc-sorrendben jelennek meg a kategóriák. A kategóriákban található termékek sorrendjét be lehet állítani a Beállítások > Megjelenés > Megjelenítési beállítások menüpontban.

Amennyiben nem szeretnénk, hogy minden vevőcsoport lássa a kategóriát, akkor itt megadhatók az engedélyezettek. Az oldal alján található Vásárlói csoportok részben kiválasztható minden egyes vevőcsoport, amely láthatja a kategóriát. Amennyiben mindegyiket kijelöljük, vagy egyiket sem, akkor mindenki látni fogja.

Ellenkező esetben csak a kiválasztott vásárlói csoportoknak jelenik meg a kategória, és a benne lévő termékek. Amennyiben a listában az alapértelmezett vásárlói csoport is megadásra került, akkor bejelentkezés nélkül is látszik a kategória.

A kategória termékeihez tartozó egyedi HTML tartalom címke segítségével elérhető lesz egy, a kategória termékeihez tartozó egyedi HTML tartalom. Nem szabad elfelejtenünk, hogy ha létrehozunk egy egyedi HTML tartalmat, meg kell adnunk a tartalom címét is.

Például egy ruházati kategóriához megadhatunk egy mérettáblázat nevű egyedi HTML tartalmat, aminek hatására az összes terméknél megjelenik majd egy mérettáblázat szövegű link, melyre kattintva felugrik az itt megadott tartalom (maga a mérettáblázat). 

lenyíló tartalom fülön lévő beállítások segítségével egyedi tartalmakat jeleníthetünk meg a kategóriafánkban. Ezáltal akár több hasábos almenüt, vagy egyedi ajánlatot is megjeleníthetünk a lenyíló menüben.

FONTOS: a Lenyíló tartalom megjelenítése csak vízszintes lenyíló kategóriamenü megjelenésekor lehetséges.

Egyedi legördülő menü: itt aktiválható az adott kategóriához az egyedi HTML tartalom magadásának lehetősége. Ha segítségre van szükséged az egyedi legördülő menü elkészítésében, kérd szakértő csapatunk segítségét!

Elrendezés: ez lehet balra, jobbra vagy középre zárt - tehát megadhatjuk, hogy a menüpont melyik széléhez igazodjon a lenyíló menü.

Szélesség és magasság: itt adható meg, hogy a lenyíló box mekkora legyen pixel értékben kifejezve.

Az adatok felvitelének végeztével a Mentés gombra kattintva jön létre a rendszerben az új kategória.

Kategóriák szerkesztése 

A már meglévő kategóriák is szerkeszthetővé válnak a megfelelő kategória sorának végén található Módosítás gombra kattintva. Ekkor ugyanaz az űrlap jelenik meg, mint az új kategória felvitelénél, annyi különbséggel, hogy a korábban megadott adatok már a megfelelő helyen szerepelnek. Az adatok módosításának végeztével a Mentés gombra kattintva jön létre a rendszerben a megváltoztatott kategória.

Lehetőség van kategóriák elrejtésére is CSS kód segítségével. Ez akkor jöhet szóba, ha például csak bizonyos termékeket akarunk átadni egy termék feed-ben, különböző kategóriákból. Ilyenkor egy kategóriába kell helyezni az átadásra szánt termékeket, és az elrejtés segítségével a webáruház felületén nem lesz látható a kategória.

Kategória törlése

A kategórialista első oszlopa jelölőnégyzeteket tartalmaz. Ezek segítségével ki lehet jelölni egy vagy több sort, amennyit szeretnénk azokat eltávolítani a listából. Ilyenkor a törlendő sorokat kijelölve, a kezelőfelület jobb felső sarkában található Törlés gombra kattintva az adott sorokat törölhetjük. Ekkor az adott elem véglegesen kikerül a rendszerből, visszaállítására nincs mód, így a folyamatot nagyon körültekintően kell végrehajtanunk!

Azt, hogy egy kategória ne jelenjen meg az oldalon, nemcsak törléssel oldhatjuk meg, hanem az engedélyezés átállításával is. Alapesetben minden elem Engedélyezett állapotban van, ezt azonban átállíthatjuk Letiltottra, ekkor már nem jelenik meg az áruházban, de a funkció nagy előnye, hogy a rendszerben ettől még létezni fog.

Ha le szeretnénk tiltani a kategóriát, akkor rákattinthatunk a sor végén található szerkesztőceruzára, majd az Adatok fülön a kategória státusz mellett a legördülő menüből (kattintás után) kiválaszthatjuk a Letiltott állapotot, és menthetjük a módosítást.

Ha azon gondolkozunk, hogy az adott kategóriát tiltsuk le vagy töröljük, inkább az utóbbit ajánljuk, ugyanis, ha letiltunk egy kategóriát, akkor 404-es oldal keletkezik, ami keresőoptimalizálás szempontjából negatívan hat webáruházunkra. Kategória törlés esetén azonban automatikusan létrejön egy 301-es átirányítás, valamint megmaradnak a kategóriában lévő termékek is. 

Kategória megjelenítés

A Megjelenés > Modulok résznél találhatunk 2 kategória modult is, ezeket akár egyszerre is megjeleníthetjük az áruházban. 

A kategóriákat a fejlécben, illetve az oldalsó hasábokban tudjuk elhelyezni. Egy kattintással be tudjuk állítani, hogy a modul csak azokat a kategóriákat mutassa, amikben van termék. 

Lehetőség van arra, hogy több kategóriafát létrehozzunk, ezt nevezzük párhuzamos kategorizálásnak. Akkor érdemes ezt használni, ha a 2 menüben más kategóriákat szeretnénk megjeleníteni. A párhuzamos kategorizálást most lépésről-lépésre ismertetjük:

1. A Termékek > Kategóriák menüpontba felviszünk 2 szülőkategóriát: a példa kedvéért legyen ez Kategória1 és Kategória2. Erre azért van szükség, mert majd azt fogjuk később beállítani, hogy a fejlécben a Kategória1 jelenjen meg, az oldalsó menüben pedig a Kategória2.

2. Ugyanide vigyük fel az összes kategóriát, amit szeretnénk majd megjeleníteni. Amikor felviszünk egy kategóriát, akkor az Adatok fülön a szülőkategóriánál állítsuk be, hogy ez a Kategória1 vagy Kategória2-be fog-e tartozni, azaz, hogy felül vagy oldalt szeretnénk megjeleníteni.

3. Ha ezzel megvagyunk, akkor a Beállítások>Megjelenés>Modulok beállításában keressük meg a Kategória menüt. Szerkesszük és állítsuk be, hogy a pozíciója Fejléc, a Főgyökér kategóriája pedig a Kategória1 legyen. Ezután mentsük el a beállítást.

4. Az előző pontot ismételjük meg a Kategória menü 2-vel is. Szerkesszük a modult, állítsuk be, hogy a pozíciója bal oldal, a Főgyökér kategóriája pedig a Kategória2 legyen.

5. Miután ezt is elmentettük, elkészült a 2 fajta kategória menünk. Nemcsak főgyökér kategóriát lehet beállítani a Gyökér kategória részben, hanem azt is, hogy honnan kezdődjön a kategorizálás, így például a második számú kategória modulban kezdhetünk egy alkategóriával, míg az első számúban meg tudjuk mutatni az összes kategóriánkat egyszerre.

A Menü típusa pontnál ki tudjuk választani, hogy milyen módon jelenjenek meg az alkategóriák: Normál függőleges menü, Függőleges legördülő menü, Függőleges kigördülő menü, Vízszintes lenyíló menü illetve Normál vízszintes menü. 

A gyakorlatban ez azt takarja, hogy ha például két teljesen különálló kategóriafát szeretnénk, amiben nincs átfedés, akkor a két kategória modullal ez is megoldható. Ehhez nem kell mást tenni, mint a két kategóriacsoportot egy-egy új főkategória alá tenni, és a két modulban beállítani a gyökér kategóriánál, hogy honnan kezdve mutassák a kategóriákat.

Gyártók

Az áruház lehetőséget biztosít arra, hogy ne csak a termékek, hanem azok gyártói is kezelhetők legyenek. A rendszerben minden termékhez hozzárendelhetjük annak gyártóját, mely funkcióra azért van szükség, mert a vásárlók nagy része odafigyel arra, hogy milyen márkát választ. Ezt a márkaérzékenységet rendkívül hatékonyan felhasználhatjuk a termékek megjelenítésénél is, ugyanis az áruházat látogató vásárlók a gyártószűrés funkció által egy kattintással leszűrhetik az általuk preferált márkájú termékeket tartalmazó listát. A webáruházban a Termékek > Gyártók menüpontban már alapállapotban fel van véve néhány gyártó, melyeknél a Módosítás gombra kattintva láthatjuk, milyen adatok megadása szükséges a létrehozásukhoz.

További előnyök:

  •     Gyors, egyszerű kezelés
  •     Gyártók szűrésének lehetősége
  •     Tetszőleges gyártó kezelése
  •     A gyártó a logóval, a nevével vagy mindkettővel megjeleníthető

Új gyártó felvitele

Új gyártót a jobb felső sarokban található „Új hozzáadása” gombra kattintva hozhatunk létre. A megjelenő űrlapon kötelező megadnunk a gyártó nevét.

Beállíthatjuk a keresőbarát URL-t, illetve a Meta tag nevet.

A gyártóhoz rendelhetünk képet is, így megadható a gyártó logója. A kép feltöltéséhez a képre kell kattintanunk, és betallóznunk a kívánt képet.

Meghatározható a Gyártók sorrendje, ha ezt nem töltjük ki, akkor név szerint rendezi őket a rendszer. 
Akárcsak a termék és kategória oldalon, itt is van lehetőség leírást készíteni az egyes gyártókhoz.
Az adatok felvitelének végeztével a „Mentés” gombra kattintva jön létre a rendszerben az új gyártó. Bármilyen más módon elnavigálva az oldalról a változtatások, adatok nem maradnak meg! 

Gyártók szerkesztése

A módosítani kívánt gyártót megjelenítő sor végén található [Módosítás] gombra kattintva ugyanaz a form jön fel, mint az új gyártó felvitelénél. Ebben az adatok már ki vannak töltve; ezek tetszőlegesen módosíthatóak, azonban a gyártó nevét csak átírni lehet, törölni nem. Az adatok felvitelének végeztével a „Mentés” gombra kattintva életbe lépnek a változtatások. Bármilyen más módon elnavigálva az oldalról a változtatások, adatok nem maradnak meg! 

Gyártók törlése

A gyártókat felsoroló lista első oszlopa jelölőnégyzeteket tartalmaz. Ezek segítségével kijelölhetünk egy, vagy több sort, majd a kijelölést követően a kezelőfelület jobb felső sarkában a „Törlés” gombra kattintva az adott sorokat törölhetjük. Ekkor az adott elem véglegesen kikerül a rendszerből, visszaállítására nincs mód, így nagyon körültekintően kell végrehajtani! 

Gyártók megjelenítése

A Megjelenés > Modulok részben tudjuk bekapcsolni a Gyártók modult. Miután engedélyeztük, ki tudjuk választani, hogy milyen módon jelenítsük meg - legördülő listában, vagy felsorolásként. 

Van még kérdésed? Kérdés beküldése

Kérdésed van?

  • Böngéssz a Témák között!
  • Keress rá a konkrét kérdésedre!
  • Ha nem találtál megoldást a problémádra, vedd fel a kapcsolatot kollégáinkkal:
  • Írd meg kérdésed a Kérdés beküldése menüpontban!
  • Írj e-mailt az info@shoprenter.hu címre!
  • Írj chat-en webáruházad adminisztrációs felületén!
  • Hívj bennünket a 06-1/234-5011-es számon munkanapokon 9:00-17:00 között!
  • Hétvégén is elérhetők vagyunk e-mailben és chat-en 10:00-14:00 között.

Hibabejelentés