A Google Ads e-kereskedelemre szabott hirdetési formája, a Google Shopping Magyarországon 2019. június 06. óta érhető el.
A rendkívüli népszerűségnek örvendő hirdetési típus hírneve teljesen megalapozott, hiszen egy új dimenziót nyit a hirdetési piacon az online kereskedők számára.
Ezek a hirdetések ötvözik a keresési (Search) hirdetések és a tartalmi (Display) hirdetések legnagyobb erősségeit, továbbá extra funkcionalitást is nyújtanak. Ebben a cikkünkben összefoglaljuk hogyan lehet a Google Shoppingot beállítani.
Mire van szükség a beállításához?
A Google Shopping feed beállítása a Shoprenter felületén
A Google Shopping feed tartalmának ellenőrzése
Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz
Feed feltöltése a Merchant Centerben
Google Shopping kampány beállítása
Google Shopping - Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása
Mi az a Google Shopping?
A Google Shopping annyiban tér el a hagyományos keresési hirdetésektől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja meg a kulcsszavakra a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével.
A legjobb ajánlat azt jelenti, hogy ha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára.
Mire van szükség a beállításához?
A termék alapú hirdetések létrehozásához először is szükség van egy Google Ads fiókra, ami lehetővé teszi a Merchant Center rendszeréhez történő csatlakozást.
Itt lehet feltölteni azokat a termékeket, amelyeket hirdetni szeretnénk. Ezen kívül szükség van egy Google Shopping feedre, ami automatikusan átadja és frissíti az áruházban lévő termékeket.
- Google Ads fiók létrehozási segédlet
- Merchant Center fiók létrehozási segédlet
Amennyiben sikerült létrehoznunk a Google Ads és a Merchant Center fiókot, akkor engedélyeznünk kell a Google Shopping feedet a webáruházunk admin felületén. Végül ezt kell társítanunk a Merchant Center fiókunkkal.
Ezt követően már nincs is más hátra, mint a Google Shopping beállítása!
Elakadtál a fiókok létrehozásában és összekapcsolásában?
Ha inkább szakértőkre bíznád a GA4, Google Ads, Merchant Center Next fiókok létrehozását és beállításait, az Alap Google Ads beállítások szolgáltatás keretében szívesen segítünk neked. Ráadásul még az első vevőszerző kampányaid is elindítjuk és további oktatóvideót adunk, mellyel könnyebben boldogulsz majd a jövőben a kampányokkal.
A Google Shopping feed beállítása a Shoprenter felületén
Minden webáruház egy termékadatbázis fájlban gyűjti össze a termékeit, azok összes jellemzőjével együtt. Ezeket a termékadatbázisokat (termékfeedeket vagy Google Shopping product feedeket) képesek vagyunk más külsős szoftverrel vagy szolgáltatással feldolgozni. Ezt követően a termékadatbázis összes információjának menedzselése a rendelkezésünkre állhat.
Ugyanez a helyzet a Google Shopping esetén. A Shopping hirdetések a webáruházunk termékfeedjéből táplálkoznak, úgyhogy mindenféleképpen az első dolgunk az, hogy hozzáférjünk annak elérhetőségéhez.
Navigáljunk a webáruházunk admin felületén a Marketing > Automatikus termék megosztás menüpontba. Itt találunk néhány olyan beállítást, amely az összes feedünkre hatással lesz, így érdemes figyelmesen beállítani ezeket:
Kép domain: ennek segítségével kiválaszthatjuk, hogy a használt domain neveink közül melyikkel kerüljön be a képeink elérési útvonala a feedekbe. A kívánt kép domain egy listából választható ki, a lehetséges értékek a boltban megadott domainek, továbbá a rendszer domainek, illetve egy alapértelmezett érték. Az alapértelmezett érték választása esetén nem történik változás, maradnak a jelenlegi cdn-es domainek a feedben (pl.: "https://webshopomneve.cdn.shoprenter.hu/custom/webshopomneve/image/cache/w900h900m00q100/product/Amsterdam_2019_junior_kerekpar_zold.jpg?v=1688543199").
Más opció választása esetén a kiválasztott domain kerül a kép url-ek elé.
Csak a raktáron lévő termékeket exportálja: igen választása esetén csak a 0-tól nagyobb raktárkészlettel rendelkező termékek kerülnek a feedbe.
Csak a publikus kategóriák termékeit exportálja: igenre állítva csak az olyan kategóriák termékei kerülnek a feedekbe, amelyek engedélyezve vannak a Termékek > Kategóriák menüpontban.
Analytics címkével lássa el a terméklinkeket: ez azok számára lesz rendkívül hasznos, akik használják a Google ingyenes elemző programját. Amennyiben az Analytics címkével lássa el a terméklinkeket opciót igenre állítjuk, úgy a forgalmi források között egyértelműen látható válik, hogy hány látogatót/megrendelést hozott a termékmegosztó oldal.
Ha a globális beállításokat testreszabtuk, akkor keressük ki a listából a Google Shoppingot és ha még nem tettük meg, akkor telepítsük a sor végén látható + jel segítségével. Ha ezzel készen vagyunk, akkor kattintsunk a szerkesztőceruza (módosítás) gombra, hogy elvégezhessük a további beállításokat.
Itt az alábbi beállítási lehetőségeket fogjuk látni:
Státusz: ezt állítsuk Engedélyezett állapotra.
Jelszó: jelszó megadásával az export URL-be bekerül ez az egyedi azonosító is, így csak az fér hozzá az URL tartalmához, aki a közvetlen, jelszóval bővített URL-t kapja meg.
Export URL: az URL-re kattintva egy .TVS kiterjesztésű fájl fog letöltésre kerülni, amelyet az adatbázis kezelő programokkal tudjuk megnyitni (például: Microsoft Excel, LibreOffice vagy OpenOffice Calc).
A termék feedbe a termékadatok a bolt alapértelmezett nyelvén kerülnek be. Más nyelven történő megjelenítéshez a feed URL-jében a &lang= rész után a használni kívánt nyelv két karakteres ISO kódját (pl. en) szükséges beírni. Fontos! A feed csak a webáruházban engedélyezett nyelvekkel használható.
Ennek köszönhetően a termékek árait is a nyelvhez alapértelmezetten beállított valutával jeleníthetjük meg. A nyelv beállításokról itt tudhatunk meg többet, a valuták kezeléséről pedig itt olvashatunk részletesebben.
Kategóriák szűrése: ennek segítségével megadhatjuk, hogy mely kategóriáinknak a terméket szeretnénk a feedben látni.
Tipp: ha sok kategóriánk van, akkor a Beállítások > Webshop beállítások > Általános beállítások > Admin felület menüpontban állítsuk be magasabb értékre az Admin elem korlát száma a legördülő menükben opciót, így a kategóriaszűrő könnyebben kezelhetővé válik.
Gyártók szűrése: ennek segítségével megadhatjuk, hogy mely gyártóinknak a terméket szeretnénk a feedben látni.
Tipp: ha sok gyártónk van, akkor a Beállítások > Webshop beállítások > Általános beállítások > Admin felület menüpontban állítsuk be magasabb értékre az Admin elem korlát száma a legördülő menükben opciót, így a gyártószűrő könnyebben kezelhetővé válik.
Amennyiben az összes beállítást beállítottuk az igényeink szerint, akkor mentsük el a módosításokat.
Ezután menjünk vissza a Google Shopping menüpontba, és másoljuk ki az Export URL címke mellett található URL-t, amelyben már a jelszó is megtalálható az URL végén. Ezt az URL-t fogjuk megadni a Merchant Center fiókunkban.
A Google Shopping feed tartalmának ellenőrzése
Miután megnyitottuk az Export URL-t, a böngésző letölt egy .TSV kiterjesztésű fájlt. Ezeket a fájlokat adatbázis kezelő programokkal tudjuk megnyitni (például: Microsoft Excel, LibreOffice vagy OpenOffice Calc).
A fájl megnyitása után ellenőrizzük le, hogy mely termékek kerültek bele a feedbe, és azt, hogy ezeknek a termékeknek az adatai megfelelően jelennek-e meg a fájlban. Ez nagyon fontos lépés, hiszen ezek az adatok jelennek majd meg a hirdetésekben is.
Ahhoz, hogy a termékek belekerüljenek a Google Shopping feedbe, minden terméknél kötelező megadni az alábbi adatokat:
- id - Automatikusan kitöltjük a cikkszám mező értékével.
- title - A termék elsődleges nyelvén megadott terméknév kerül bele.
- description - A terméknél a rövid ismertető mezőben megadott értéket tartalmazza. Ne felejtsük el kitölteni!
- link - Az adott termék termékoldali URL-je kerül be UTM paraméterezve, amelynek köszönhetően Google Analytics-ben is mérhető marad.
- image_link - A termékoldalon megjelenő nagy felbontású kép teljes elérési útvonala.
-
availability - A termék raktárkészlet állapotától függően az alábbi státuszokat vehetjük fel:
- in stock [raktáron]: A termék készleten van, amelyet akár 1-2 munkanapon belül tudunk szállítani.
- out of stock [nincs raktáron]: Jelenleg nem fogadunk rendeléseket erre a termékre vagy a termék nem kapható. Amíg ez az állapot van beállítva, addig a hirdetésekben sem jelenik meg a termék. - price - A termék bruttó ára.
- sale_price - A terméknél megadott érvényes akciós árat tartalmazza. Amennyiben nincs érvényes akció, akkor üres marad. A Google Ads mindig ezt az árat fogja mutatni a hirdetés előnézeti képeként a rendszerben, viszont ha van beállítva sale_price, akkor a hirdetésben már a kedvezményes ár lesz látható!
- brand - A termék szerkesztésekor a Linkek fülön a gyártó mezőbe megadott érték kerül bele.
- mpn - A termék gyártói cikkszámát (Manufacturer Part Number, MPN) tartalmazza. Az MPN-ek a termékek egyedi azonosítására szolgálnak ugyanazon gyártó összes terméke között.
- product_type - A termék kategóriája is megjelenik a feedben.
- product_weight - A termék súlya (termék szerkesztése > Adatok fül).
Amennyiben bármelyik adat üres (kivéve sale_price), nem fog belekerülni a termék a Google Shopping feedbe, így nem fogjuk tudni beállítani a hirdetéseinket. Gyakori hiba a gyártó (brand) és a rövid ismertető (description) üresen hagyása, így érdemes ezeket mindig leellenőrizni.
Továbbá fontos információ, hogy a Google Shopping feed előírásai alapján a termék áránál nem az 1 darabra vonatkozó árat kell megadni, ha a termék minimum vásárolható mennyisége nagyobb mint 1.
A legtöbb árumegosztó oldaltól eltérően a Google ellenőrzi, hogy a terméknél a minimum vásárolható mennyiség nagyobb-e mint 1. Amennyiben igen, úgy az egy darabra megjelölt árat nem fogadja el és a hirdetést sem jeleníti meg.
Rendszerünkben ez úgy került lekezelésre, hogy ha a webáruházában vannak olyan termékek, ahol a minimum vásárolható mennyiség nagyobb mint 1, abban az esetben a Google Shopping feedbe a termék ára és a minimum vásárolható mennyiség szorzata kerül be.
Shoprenterben a Google Shopping feedbe bekerült a GTIN azonosító oszlop is, amelyet bizonyos termékkörök esetén kötelező lesz megadni a Merchant Center integráció miatt.
További mezők, melyek elérhetőek a feedben:
- additional_image_link - További képek, itt vesszővel elválasztva 10 további kép kerül átadásra.
- identifier_exists - Ezzel a paraméterrel jelezzük, hogy a termék rendelkezésre áll-e egyedi azonosítókkal, azaz ha GTIN, MPN (Gyártói cikkszám) és a Brand (Gyártó) meg van adva, abban az esetben “yes” értéket küldünk.
- cost_of_goods_sold - A feedbe a termék adatlapján az Adatok fülön megadott Költség érték kerül be.
- custom_label_0 … custom_label_5 - Ezekben a címke oszlopokban a termék kategória nevét jelenítjük meg. Amennyiben több mint 5 kategóriához van társítva a termék, abban az esetben az első 5 kategória kerül átadásra.
- item_group_id - Amennyiben szülő-gyerek viszonyban van a termék, abban az esetben a szülő termék cikkszámát helyezzük el. A szülő termék esetén saját cikkszáma fog szerepelni.
-
unit_pricing_measure - A termék egységára. A termék szerkesztés Adatok fülön megadott érték kerül ide. A Google meghatározása szerint csak bizonyos mértékegységek kerülhetnek a feedbe, ezért néhány megadott adatot átformálunk Google által elvárt formára. Ezek a következők:
További mezők a termék adatlapján a Tulajdonságok fül alatt megadott típusokat ellenőrzik, melyek ha létre vannak hozva és a terméktulajdonság neve megegyezik a listában felsorolt névvel, abban az esetben kitöltésre kerül a táblázatban:
-
adult - A termék felnőtteknek szánt tartalmat foglal magában.
Terméktulajdonság neve: Felnőtt tartalom
Értékek: Igen, Nem -
age_group - Az a demográfiai csoport, amelynek a terméket szánták.
Terméktulajdonság neve: Korosztály
Értékek: Újszülött, Csecsemő, Kisgyermek, Gyermekek, Felnőtt -
color - A termék színe.
Terméktulajdonság neve: Szín
Érték: a feedbe az az érték kerül be, ami a szín tulajdonsághoz meg van adva -
gender - A termék célközönségének neme.
Terméktulajdonság neve: Nem
Értékek: Férfi, Női, Nemtől független. -
material - A termék anyaga.
Terméktulajdonság neve: Anyag
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami az anyag tulajdonsághoz meg van adva -
pattern - A termék mintája vagy a rajta lévő nyomat.
Terméktulajdonság neve: Minta
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami a minta tulajdonsághoz meg van adva -
size - A termék mérete.
Terméktulajdonság neve: Méret
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami a méret tulajdonsághoz meg van adva -
condition - Állapot
Terméktulajdonság neve: condition
Értékek: new, used, refurbished
Fontos! Ezeket az értékeket a Merchant Center csak angolul fogadja el. -
certification - Bizonyos háztartási gépek esetén a Google 2023 június közepétől megköveteli az energetikai címke átadását is a Shopping feedben. Ezek a termékek a következők: mosógépek és mosó-szárítógépek, mosogatógépek, elektronikus kijelzők, hűtőkészülékek, fényforrások.
Terméktulajdonság neve: Energetikai besorolás
Értékek: a tulajdonság típusa "Szöveg választólista" legyen, a választható értékek közé pedig az energetikai címke kódját kell megadni, pl.: 123456
Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz
Ha még nem rendelkezünk Merchant Center fiókkal, akkor kattintsunk ide.
A regisztrációt követően a Vállalkozás adatai/Business information menüpont összes almenüjét töltsük ki, hogy a Google jóváhagyja a fiókot.
A Website fül alatt a hitelesítéshez javasoljuk a HTML tag használatát. Egy a következőhöz hasonló kódrészletet fogunk kapni: <meta name="google-site-verification" content="ASDFJK AsdfJKlE_KESOiks92fdAD_KLOTizdab7PELDA" />
A kódrészletet helyezzük el a Beállítások > SEO > SEO & Analitikai beállítások > Google Search Console > Tulajdonjog ellenőrző meta kód mezőben.
Ezt követően a Merchant Center fiókban kattintsunk a jobb felső sarokban látható Beállítások menüre, majd a Társított fiókok/Linked accounts menüpontra, és küldjük el az összekapcsolási kérelmet a Google Ads ügyfélkód alapján.
Majd ezután jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, és az Adminisztrálás > Kapcsolt fiókok menüpontra kattintva válasszuk ki a Google Merchant Center opciót. Itt már meg fog jelenni az összekapcsolt fiók.
Miután beállítottuk a fiókok összekapcsolását, hozzáláthatunk a termékfeed feltöltéséhez a Merchant Center fiókban.
Feed feltöltése a Merchant Centerben
Amennyiben ellenőriztük a feedben lévő termékeket, már csak a Merchant Centerhez történő társítás van hátra.
Jelentkezzünk be a Merchant Center fiókunkba, majd kattintsunk a Termékek > Táblázatok menüpontra.
A kék plusz jelre kattintva adjunk hozzá egy új termékfeedet.
Állítsuk be az Alapadatok fül alatt a hirdetési célországunkat, a nyelvet.
Adjunk meg egy elnevezést a táblázatnak, majd válasszuk ki az Ütemezett lekérés opciót.
Nevezzük el a fájlt és állítsuk be a frissítés gyakoriságát. Amennyiben sűrűn változnak a termék adatok és gyakran kerülnek új termékek feltöltésre, akkor érdemes napi ütemezést választani.
A fájl URL címe mezőben adjuk meg a korábban kimásolt Export URL-t. Itt fontos, hogy nem kell megadni sem felhasználónevet, sem jelszót, mivel az URL már tartalmaz minden fontos információt!
Az Adattáblázat létrehozása gombra kattintva elkezdődik a szinkronizálás, majd néhány perc múlva a Termékek > Minden termék menüpontban megjelennek a szinkronizált termékek.
Ezzel el is készült a webáruházunk és a Merchant Center összekötése, ezentúl automatikusan frissülnek a webshopunkból a termékeink, így a hirdetésekben is mindig a legfrissebb termékadatok fognak megjelenni.
Fontos! Mielőtt Google Shopping kampányt tudnánk beállítani, a Google ellenőrzi a Merchant Centerben megadott termékfeedet, ami átlagosan 1-3 napot vesz igénybe.
Google Shopping kampány beállítása
Amennyiben minden beállítást sikerült elvégeznünk, már minden feltétel adott a Shopping hirdetés elindításához.
A hirdetés elindításához jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, majd kövessük az alábbi lépéseket:
Hozzunk létre egy új kampányt a Google Ads fiókban.
Válasszuk ki az Értékesítés célt és a Shopping kampánytípust.
Ezt követően adjuk meg az országot, ahol értékesíteni szeretnénk, majd kattintsunk a Tovább gombra. A kampánytípus kiválasztásánál a Teljesítménymaximalizáló kampány választását javasoljuk.
Fontos! Ha nem ez a kép fogad a Google Ads rendszerében, akkor valószínűleg nincsen társítva a Google Ads fiókunkkal a Merchant Center fiók. Ebben az esetben olvassuk el fentebb a Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz részt a bejegyzésben és végezzük el a szükséges beállításokat.
Ezt követően már a jól megszokott Google Ads kezelőfelület fogad bennünket, ahol a kampány nevét, költségkeretét és az ajánlattételi stratégiát állíthatjuk be.
A kampány beállításait követően már rá is térhetünk a hirdetés beállításaira. Meg kell adnunk a hirdetés kötelező elemeit (logó, rövid címsor, hosszú címsor, leírás és végső URL), majd kattintsunk a Kampány közzététele gombra.
Ezzel sikeresen beállításra került az első Google Ads - Shopping kampányunk, amely egy külön kampánytípusként fog megjelenni a Google Ads kezelőfelületen.
Google Product Reviews feed
A Google Product Reviews feed funkcióval javíthatunk a hirdetéseinken, valamint segítségével termékértékeléseket küldhetünk a Google Shopping szolgáltatásba. Használatával kiemelhetjük termékeinket a tömegből és erősíthetjük a vásárlási döntés meghozatalát a vevőben.
Követelmények a használatához:
- Regisztráljunk a programba ide kattintva.
- Legalább 50 termék értékelésével kell rendelkeznünk a webáruházunkban.
- A Google Merchant Center felületén tudjuk beállítani a feedet, segítséget ide kattintva találunk a beállításhoz.
- A feedet a webáruházunk admin felületén a Marketing > Automatikus termékmegosztás > Google Product Review menüpontban találjuk.
A beállítás után a beküldött értékelések összesítésre kerülnek és valamely egyedi azonosító szerint a termékekhez rendelődnek.
Google Shopping - Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása
Az intelligens, vagy más néven Smart Shopping kampány már a teljes automatizációt használja a dinamikus remarketinggel ellentétben. Ebben az esetben nem lehet kizárni kulcsszavakat, nem lehet termékszinten ajánlattételt sem megadni, ezeket teljes mértékben a Google gépi tanulására kell bízni.
A Google Shopping hirdetések között a Smart Shopping "inventoryjában" benne van a dinamikus remarketing.
Ennek köszönhetően ma már nem feltétlen kell dinamikus remarketinget létrehozni, hanem elég a Smart Shopping és nagyjából ez ki is fogja majd idővel váltani a dinamikus remarketinget.
Hogyan állítható be a Smart Shopping?
Kétféle ajánlattétel-típus közül választhatunk:
- a konverziós érték maximalizálása (Maximális konverziószám elérése),
- cél ROAS (Konverziós érték maximalizálása).
Előbbit akkor érdemes használni, ha kb. 15-nél kevesebb konverzió van az utóbbi 30 napban.
A cél ROAS (Return On Advertising Spend, azaz hirdetési kiadások célzott megtérülése) ajánlattételt pedig akkor, ha nincs vagy minimális konverziós előzményadatok vannak a hirdetni kívánt termékekhez, valamint ha fontosabb, hogy lássák a termékeket. A vásárlás, mint konverzió pedig másodlagos - pl. új termék tesztelésénél.
Ezt a típusú ajánlattételt akkor érdemes használni, ha ismerjük a konverziós értéket, vagyis a webáruház esetén be van állítva az e-commerce mérés, ami behúzza a termékárakat is az adatok közé. Ez alapján számolja ki a rendszer, hogy megtérülnek-e a kampányok és ha igen, mennyivel.
Mikor ajánlott a Smart Shopping kampány alkalmazása?
Abban az esetben érdemes a Smart Shoppingot alkalmazni, ha van elegendő konverziós adatunk, nagyon sok termékünk van, amit nehéz manuálisan kezelni, nem túl feszes a marketing büdzsé, valamint ha nem hirdetjük ugyanazt normál Shopping kampányban és/vagy dinamikus remarketingben, mivel ezek felülíródnak.
Google Merchant Center regisztráció
Annak érdekében, hogy Smart Shopping kampányt futtathassunk, regisztrálni kell a Google Merchant Centerbe, majd ott beírni a vállalkozásunk adatait, azt, hogy melyik országba szállítunk, illetve ide kell feltölteni az XML termék feedet is.
Erről és a termékek feltöltéséről a Merchant Center felületére már egy korábbi pontban írtunk, itt lehet részletesebben elolvasni.
Konklúzió: a Google Smart Shopping egy új módszer a Google Shopping-hirdetések kezelésére, és remek megoldás lehet kezdő és haladó hirdetők számára egyaránt. Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy ez a típusú hirdetési kampány nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő.
Érdemes átgondolnunk, mielőtt elkezdjük beállítani az első Smart Shopping kampányunkat, hogy megtérülés szempontjából felül fogja-e múlni a szokásos kampányokat, illetve, hogy van-e előnye a Google gépi tanulási algoritmusára hagyatkozni?
Az intelligens Shopping-kampányok elemeivel kapcsolatos bevált módszerekről itt olvashatunk még többet.