A Google Ads e-kereskedelemre szabott hirdetési formája, a Google Shopping Magyarországon 2019. június 06. óta érhető el.
A rendkívüli népszerűségnek örvendő hirdetési típus hírneve teljesen megalapozott, hiszen egy új dimenziót nyit a hirdetési piacon az online kereskedők számára.
Ezek a hirdetések ötvözik a keresési (Search) hirdetések és a tartalmi (Display) hirdetések legnagyobb erősségeit, továbbá extra funkcionalitást is nyújtanak. Ebben a cikkünkben összefoglaljuk hogyan lehet a Google Shoppingot beállítani.
Mire van szükség a beállításához?
A Google Shopping feed beállítása a Shoprenter felületén
A Google Shopping feed tartalmának ellenőrzése
Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz
Feed feltöltése a Merchant Centerben
Google Shopping kampány beállítása
Google Shopping - Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása
Mi az a Google Shopping?
A Google Shopping annyiban tér el a hagyományos keresési hirdetésektől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja meg a kulcsszavakra a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével.
A legjobb ajánlat azt jelenti, hogy ha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára.
Mire van szükség a beállításához?
A termék alapú hirdetések létrehozásához először is szükség van egy Google Ads fiókra, ami lehetővé teszi a Merchant Center rendszeréhez történő csatlakozást.
Itt lehet feltölteni azokat a termékeket, amelyeket hirdetni szeretnénk. Ezen kívül szükség van egy Google Shopping feedre, ami automatikusan átadja és frissíti az áruházban lévő termékeket.
- Google Ads fiók létrehozási segédlet
- Merchant Center fiók létrehozási segédlet
Amennyiben sikerült létrehoznunk a Google Ads és a Merchant Center fiókot, akkor engedélyeznünk kell a Google Shopping feedet a webáruházunk admin felületén. Végül ezt kell társítanunk a Merchant Center fiókunkkal.
Ezt követően már nincs is más hátra, mint a Google Shopping beállítása!
A Google Shopping feed beállítása a Shoprenter felületén
Minden webáruház egy termékadatbázis fájlban gyűjti össze a termékeit, azok összes jellemzőjével együtt. Ezeket a termékadatbázisokat (termékfeedeket vagy Google Shopping product feedeket) képesek vagyunk más külsős szoftverrel vagy szolgáltatással feldolgozni. Ezt követően a termékadatbázis összes információjának menedzselése a rendelkezésünkre állhat.
Ugyanez a helyzet a Google Shopping esetén. A Shopping hirdetések a webáruházunk termékfeedjéből táplálkoznak, úgyhogy mindenféleképpen az első dolgunk az, hogy hozzáférjünk annak elérhetőségéhez.
Navigáljunk a webáruházunk admin felületén a Marketing > Automatikus termék megosztás menüpontba. Itt találunk néhány olyan beállítást, amely az összes feedünkre hatással lesz, így érdemes figyelmesen beállítani ezeket:
Kép domain: ennek segítségével kiválaszthatjuk, hogy a használt domain neveink közül melyikkel kerüljön be a képeink elérési útvonala a feedekbe. A kívánt kép domain egy listából választható ki, a lehetséges értékek a boltban megadott domainek, továbbá a rendszer domainek, illetve egy alapértelmezett érték. Az alapértelmezett érték választása esetén nem történik változás, maradnak a jelenlegi cdn-es domainek a feedben (pl.: "https://webshopomneve.cdn.shoprenter.hu/custom/webshopomneve/image/cache/w900h900m00q100/product/Amsterdam_2019_junior_kerekpar_zold.jpg?v=1688543199").
Más opció választása esetén a kiválasztott domain kerül a kép url-ek elé.
Csak a raktáron lévő termékeket exportálja: igen választása esetén csak a 0-tól nagyobb raktárkészlettel rendelkező termékek kerülnek a feedbe.
Csak a publikus kategóriák termékeit exportálja: igenre állítva csak az olyan kategóriák termékei kerülnek a feedekbe, amelyek engedélyezve vannak a Termékek > Kategóriák menüpontban.
Analytics címkével lássa el a terméklinkeket: ez azok számára lesz rendkívül hasznos, akik használják a Google ingyenes elemző programját. Amennyiben az Analytics címkével lássa el a terméklinkeket opciót igenre állítjuk, úgy a forgalmi források között egyértelműen látható válik, hogy hány látogatót/megrendelést hozott a termékmegosztó oldal.
Ha a globális beállításokat testreszabtuk, akkor keressük ki a listából a Google Shoppingot és ha még nem tettük meg, akkor telepítsük a sor végén látható + jel segítségével. Ha ezzel készen vagyunk, akkor kattintsunk a szerkesztőceruza (módosítás) gombra, hogy elvégezhessük a további beállításokat.
Itt az alábbi beállítási lehetőségeket fogjuk látni:
Státusz: ezt állítsuk Engedélyezett állapotra.
Jelszó: jelszó megadásával az export URL-be bekerül ez az egyedi azonosító is, így csak az fér hozzá az URL tartalmához, aki a közvetlen, jelszóval bővített URL-t kapja meg.
Export URL: az URL-re kattintva egy .TVS kiterjesztésű fájl fog letöltésre kerülni, amelyet az adatbázis kezelő programokkal tudjuk megnyitni (például: Microsoft Excel, LibreOffice vagy OpenOffice Calc).
A termék feedbe a termékadatok a bolt alapértelmezett nyelvén kerülnek be. Más nyelven történő megjelenítéshez a feed URL-jében a &lang= rész után a használni kívánt nyelv két karakteres ISO kódját (pl. en) szükséges beírni. Fontos! A feed csak a webáruházban engedélyezett nyelvekkel használható.
Ennek köszönhetően a termékek árait is a nyelvhez alapértelmezetten beállított valutával jeleníthetjük meg. A nyelv beállításokról itt tudhatunk meg többet, a valuták kezeléséről pedig itt olvashatunk részletesebben.
Kategóriák szűrése: ennek segítségével megadhatjuk, hogy mely kategóriáinknak a terméket szeretnénk a feedben látni.
Tipp: ha sok kategóriánk van, akkor a Beállítások > Webshop beállítások > Általános beállítások > Admin felület menüpontban állítsuk be magasabb értékre az Admin elem korlát száma a legördülő menükben opciót, így a kategóriaszűrő könnyebben kezelhetővé válik.
Gyártók szűrése: ennek segítségével megadhatjuk, hogy mely gyártóinknak a terméket szeretnénk a feedben látni.
Tipp: ha sok gyártónk van, akkor a Beállítások > Webshop beállítások > Általános beállítások > Admin felület menüpontban állítsuk be magasabb értékre az Admin elem korlát száma a legördülő menükben opciót, így a gyártószűrő könnyebben kezelhetővé válik.
Amennyiben az összes beállítást beállítottuk az igényeink szerint, akkor mentsük el a módosításokat.
Ezután menjünk vissza a Google Shopping menüpontba, és másoljuk ki az Export URL címke mellett található URL-t, amelyben már a jelszó is megtalálható az URL végén. Ezt az URL-t fogjuk megadni a Merchant Center fiókunkban.
A Google Shopping feed tartalmának ellenőrzése
Miután megnyitottuk az Export URL-t, a böngésző letölt egy .TSV kiterjesztésű fájlt. Ezeket a fájlokat adatbázis kezelő programokkal tudjuk megnyitni (például: Microsoft Excel, LibreOffice vagy OpenOffice Calc).
A fájl megnyitása után ellenőrizzük le, hogy mely termékek kerültek bele a feedbe, és azt, hogy ezeknek a termékeknek az adatai megfelelően jelennek-e meg a fájlban. Ez nagyon fontos lépés, hiszen ezek az adatok jelennek majd meg a hirdetésekben is.
Ahhoz, hogy a termékek belekerüljenek a Google Shopping feedbe, minden terméknél kötelező megadni az alábbi adatokat:
- id - Automatikusan kitöltjük a cikkszám mező értékével.
- title - A termék elsődleges nyelvén megadott terméknév kerül bele.
- description - A terméknél a rövid ismertető mezőben megadott értéket tartalmazza. Ne felejtsük el kitölteni!
- link - Az adott termék termékoldali URL-je kerül be UTM paraméterezve, amelynek köszönhetően Google Analytics-ben is mérhető marad.
- image_link - A termékoldalon megjelenő nagy felbontású kép teljes elérési útvonala.
-
availability - A termék raktárkészlet állapotától függően az alábbi státuszokat vehetjük fel:
- in stock [raktáron]: A termék készleten van, amelyet akár 1-2 munkanapon belül tudunk szállítani.
- out of stock [nincs raktáron]: Jelenleg nem fogadunk rendeléseket erre a termékre vagy a termék nem kapható. Amíg ez az állapot van beállítva, addig a hirdetésekben sem jelenik meg a termék. - price - A termék bruttó ára.
- sale_price - A terméknél megadott érvényes akciós árat tartalmazza. Amennyiben nincs érvényes akció, akkor üres marad. A Google Ads mindig ezt az árat fogja mutatni a hirdetés előnézeti képeként a rendszerben, viszont ha van beállítva sale_price, akkor a hirdetésben már a kedvezményes ár lesz látható!
- brand - A termék szerkesztésekor a Linkek fülön a gyártó mezőbe megadott érték kerül bele.
- mpn - A termék gyártói cikkszámát (Manufacturer Part Number, MPN) tartalmazza. Az MPN-ek a termékek egyedi azonosítására szolgálnak ugyanazon gyártó összes terméke között.
- product_type - A termék kategóriája is megjelenik a feedben.
- product_weight - A termék súlya (termék szerkesztése > Adatok fül).
Amennyiben bármelyik adat üres (kivéve sale_price), nem fog belekerülni a termék a Google Shopping feedbe, így nem fogjuk tudni beállítani a hirdetéseinket. Gyakori hiba a gyártó (brand) és a rövid ismertető (description) üresen hagyása, így érdemes ezeket mindig leellenőrizni.
Továbbá fontos információ, hogy a Google Shopping feed előírásai alapján a termék áránál nem az 1 darabra vonatkozó árat kell megadni, ha a termék minimum vásárolható mennyisége nagyobb mint 1.
A legtöbb árumegosztó oldaltól eltérően a Google ellenőrzi, hogy a terméknél a minimum vásárolható mennyiség nagyobb-e mint 1. Amennyiben igen, úgy az egy darabra megjelölt árat nem fogadja el és a hirdetést sem jeleníti meg.
Rendszerünkben ez úgy került lekezelésre, hogy ha a webáruházában vannak olyan termékek, ahol a minimum vásárolható mennyiség nagyobb mint 1, abban az esetben a Google Shopping feedbe a termék ára és a minimum vásárolható mennyiség szorzata kerül be.
Shoprenterben a Google Shopping feedbe bekerült a GTIN azonosító oszlop is, amelyet bizonyos termékkörök esetén kötelező lesz megadni a Merchant Center integráció miatt.
További mezők, melyek elérhetőek a feedben:
- additional_image_link - További képek, itt vesszővel elválasztva 10 további kép kerül átadásra.
- identifier_exists - Ezzel a paraméterrel jelezzük, hogy a termék rendelkezésre áll-e egyedi azonosítókkal, azaz ha GTIN, MPN (Gyártói cikkszám) és a Brand (Gyártó) meg van adva, abban az esetben “yes” értéket küldünk.
- cost_of_goods_sold - A feedbe a termék adatlapján az Adatok fülön megadott Költség érték kerül be.
- custom_label_0 … custom_label_5 - Ezekben a címke oszlopokban a termék kategória nevét jelenítjük meg. Amennyiben több mint 5 kategóriához van társítva a termék, abban az esetben az első 5 kategória kerül átadásra.
- item_group_id - Amennyiben szülő-gyerek viszonyban van a termék, abban az esetben a szülő termék cikkszámát helyezzük el. A szülő termék esetén saját cikkszáma fog szerepelni.
-
unit_pricing_measure - A termék egységára. A termék szerkesztés Adatok fülön megadott érték kerül ide. A Google meghatározása szerint csak bizonyos mértékegységek kerülhetnek a feedbe, ezért néhány megadott adatot átformálunk Google által elvárt formára. Ezek a következők:
További mezők a termék adatlapján a Tulajdonságok fül alatt megadott típusokat ellenőrzik, melyek ha létre vannak hozva és a terméktulajdonság neve megegyezik a listában felsorolt névvel, abban az esetben kitöltésre kerül a táblázatban:
-
adult - A termék felnőtteknek szánt tartalmat foglal magában.
Terméktulajdonság neve: Felnőtt tartalom
Értékek: Igen, Nem -
age_group - Az a demográfiai csoport, amelynek a terméket szánták.
Terméktulajdonság neve: Korosztály
Értékek: Újszülött, Csecsemő, Kisgyermek, Gyermekek, Felnőtt -
color - A termék színe.
Terméktulajdonság neve: Szín
Érték: a feedbe az az érték kerül be, ami a szín tulajdonsághoz meg van adva -
gender - A termék célközönségének neme.
Terméktulajdonság neve: Nem
Értékek: Férfi, Női, Nemtől független. -
material - A termék anyaga.
Terméktulajdonság neve: Anyag
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami az anyag tulajdonsághoz meg van adva -
pattern - A termék mintája vagy a rajta lévő nyomat.
Terméktulajdonság neve: Minta
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami a minta tulajdonsághoz meg van adva -
size - A termék mérete.
Terméktulajdonság neve: Méret
Értékek: a feedbe az az érték kerül be, ami a méret tulajdonsághoz meg van adva -
condition - Állapot
Terméktulajdonság neve: condition
Értékek: new, used, refurbished
Fontos! Ezeket az értékeket a Merchant Center csak angolul fogadja el. -
certification - Bizonyos háztartási gépek esetén a Google 2023 június közepétől megköveteli az energetikai címke átadását is a Shopping feedben. Ezek a termékek a következők: mosógépek és mosó-szárítógépek, mosogatógépek, elektronikus kijelzők, hűtőkészülékek, fényforrások.
Terméktulajdonság neve: Energetikai besorolás
Értékek: a tulajdonság típusa "Szöveg választólista" legyen, a választható értékek közé pedig az energetikai címke kódját kell megadni, pl.: 123456
Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz
Ha még nem rendelkezünk Merchant Center fiókkal, akkor kattintsunk ide.
A regisztrációt követően a Vállalkozás adatai/Business information menüpont összes almenüjét töltsük ki, hogy a Google jóváhagyja a fiókot.
A Website fül alatt a hitelesítéshez javasoljuk a HTML tag használatát. Egy a következőhöz hasonló kódrészletet fogunk kapni: <meta name="google-site-verification" content="ASDFJK AsdfJKlE_KESOiks92fdAD_KLOTizdab7PELDA" />
A kódrészletet helyezzük el a Beállítások > SEO > SEO & Analitikai beállítások > Google Search Console > Tulajdonjog ellenőrző meta kód mezőben.
Ezt követően a Merchant Center fiókban kattintsunk a jobb felső sarokban látható Beállítások menüre, majd a Társított fiókok/Linked accounts menüpontra, és küldjük el az összekapcsolási kérelmet a Google Ads ügyfélkód alapján.
Majd ezután jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, és az Adminisztrálás > Kapcsolt fiókok menüpontra kattintva válasszuk ki a Google Merchant Center opciót. Itt már meg fog jelenni az összekapcsolt fiók.
Miután beállítottuk a fiókok összekapcsolását, hozzáláthatunk a termékfeed feltöltéséhez a Merchant Center fiókban.
Feed feltöltése a Merchant Centerben
Amennyiben ellenőriztük a feedben lévő termékeket, már csak a Merchant Centerhez történő társítás van hátra.
Jelentkezzünk be a Merchant Center fiókunkba, majd kattintsunk a Termékek > Táblázatok menüpontra.
A kék plusz jelre kattintva adjunk hozzá egy új termékfeedet.
Állítsuk be az Alapadatok fül alatt a hirdetési célországunkat, a nyelvet.
Adjunk meg egy elnevezést a táblázatnak, majd válasszuk ki az Ütemezett lekérés opciót.
Nevezzük el a fájlt és állítsuk be a frissítés gyakoriságát. Amennyiben sűrűn változnak a termék adatok és gyakran kerülnek új termékek feltöltésre, akkor érdemes napi ütemezést választani.
A fájl URL címe mezőben adjuk meg a korábban kimásolt Export URL-t. Itt fontos, hogy nem kell megadni sem felhasználónevet, sem jelszót, mivel az URL már tartalmaz minden fontos információt!
Az Adattáblázat létrehozása gombra kattintva elkezdődik a szinkronizálás, majd néhány perc múlva a Termékek > Minden termék menüpontban megjelennek a szinkronizált termékek.
Ezzel el is készült a webáruházunk és a Merchant Center összekötése, ezentúl automatikusan frissülnek a webshopunkból a termékeink, így a hirdetésekben is mindig a legfrissebb termékadatok fognak megjelenni.
Fontos! Mielőtt Google Shopping kampányt tudnánk beállítani, a Google ellenőrzi a Merchant Centerben megadott termékfeedet, ami átlagosan 1-3 napot vesz igénybe.
Google Shopping kampány beállítása
Amennyiben minden beállítást sikerült elvégeznünk, már minden feltétel adott a Shopping hirdetés elindításához.
A hirdetés elindításához jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, majd kövessük az alábbi lépéseket:
Hozzunk létre egy új kampányt a Google Ads fiókban.
Válasszuk ki az Értékesítés célt és a Shopping kampánytípust.
Ezt követően adjuk meg az országot, ahol értékesíteni szeretnénk, majd kattintsunk a Tovább gombra. A kampánytípus kiválasztásánál a Teljesítménymaximalizáló kampány választását javasoljuk.
Fontos! Ha nem ez a kép fogad a Google Ads rendszerében, akkor valószínűleg nincsen társítva a Google Ads fiókunkkal a Merchant Center fiók. Ebben az esetben olvassuk el fentebb a Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz részt a bejegyzésben és végezzük el a szükséges beállításokat.
Ezt követően már a jól megszokott Google Ads kezelőfelület fogad bennünket, ahol a kampány nevét, költségkeretét és az ajánlattételi stratégiát állíthatjuk be.
A kampány beállításait követően már rá is térhetünk a hirdetés beállításaira. Meg kell adnunk a hirdetés kötelező elemeit (logó, rövid címsor, hosszú címsor, leírás és végső URL), majd kattintsunk a Kampány közzététele gombra.
Ezzel sikeresen beállításra került az első Google Ads - Shopping kampányunk, amely egy külön kampánytípusként fog megjelenni a Google Ads kezelőfelületen.
Google Product Reviews feed
A Google Product Reviews feed funkcióval javíthatunk a hirdetéseinken, valamint segítségével termékértékeléseket küldhetünk a Google Shopping szolgáltatásba. Használatával kiemelhetjük termékeinket a tömegből és erősíthetjük a vásárlási döntés meghozatalát a vevőben.
Követelmények a használatához:
- Regisztráljunk a programba ide kattintva.
- Legalább 50 termék értékelésével kell rendelkeznünk a webáruházunkban.
- A Google Merchant Center felületén tudjuk beállítani a feedet, segítséget ide kattintva találunk a beállításhoz.
- A feedet a webáruházunk admin felületén a Marketing > Automatikus termékmegosztás > Google Product Review menüpontban találjuk.
A beállítás után a beküldött értékelések összesítésre kerülnek és valamely egyedi azonosító szerint a termékekhez rendelődnek.
Google Shopping - Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása
Az intelligens, vagy más néven Smart Shopping kampány már a teljes automatizációt használja a dinamikus remarketinggel ellentétben. Ebben az esetben nem lehet kizárni kulcsszavakat, nem lehet termékszinten ajánlattételt sem megadni, ezeket teljes mértékben a Google gépi tanulására kell bízni.
A Google Shopping hirdetések között a Smart Shopping "inventoryjában" benne van a dinamikus remarketing.
Ennek köszönhetően ma már nem feltétlen kell dinamikus remarketinget létrehozni, hanem elég a Smart Shopping és nagyjából ez ki is fogja majd idővel váltani a dinamikus remarketinget.
Hogyan állítható be a Smart Shopping?
Kétféle ajánlattétel-típus közül választhatunk:
- a konverziós érték maximalizálása (Maximális konverziószám elérése),
- cél ROAS (Konverziós érték maximalizálása).
Előbbit akkor érdemes használni, ha kb. 15-nél kevesebb konverzió van az utóbbi 30 napban.
A cél ROAS (Return On Advertising Spend, azaz hirdetési kiadások célzott megtérülése) ajánlattételt pedig akkor, ha nincs vagy minimális konverziós előzményadatok vannak a hirdetni kívánt termékekhez, valamint ha fontosabb, hogy lássák a termékeket. A vásárlás, mint konverzió pedig másodlagos - pl. új termék tesztelésénél.
Ezt a típusú ajánlattételt akkor érdemes használni, ha ismerjük a konverziós értéket, vagyis a webáruház esetén be van állítva az e-commerce mérés, ami behúzza a termékárakat is az adatok közé. Ez alapján számolja ki a rendszer, hogy megtérülnek-e a kampányok és ha igen, mennyivel.
Mikor ajánlott a Smart Shopping kampány alkalmazása?
Abban az esetben érdemes a Smart Shoppingot alkalmazni, ha van elegendő konverziós adatunk, nagyon sok termékünk van, amit nehéz manuálisan kezelni, nem túl feszes a marketing büdzsé, valamint ha nem hirdetjük ugyanazt normál Shopping kampányban és/vagy dinamikus remarketingben, mivel ezek felülíródnak.
Google Merchant Center regisztráció
Annak érdekében, hogy Smart Shopping kampányt futtathassunk, regisztrálni kell a Google Merchant Centerbe, majd ott beírni a vállalkozásunk adatait, azt, hogy melyik országba szállítunk, illetve ide kell feltölteni az XML termék feedet is.
Erről és a termékek feltöltéséről a Merchant Center felületére már egy korábbi pontban írtunk, itt lehet részletesebben elolvasni.
Konklúzió: a Google Smart Shopping egy új módszer a Google Shopping-hirdetések kezelésére, és remek megoldás lehet kezdő és haladó hirdetők számára egyaránt. Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy ez a típusú hirdetési kampány nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő.
Érdemes átgondolnunk, mielőtt elkezdjük beállítani az első Smart Shopping kampányunkat, hogy megtérülés szempontjából felül fogja-e múlni a szokásos kampányokat, illetve, hogy van-e előnye a Google gépi tanulási algoritmusára hagyatkozni?
Az intelligens Shopping-kampányok elemeivel kapcsolatos bevált módszerekről itt olvashatunk még többet.