Google Shopping feed

A Google Ads e-kereskedelemre szabott hirdetési formája, a Google Shopping Magyarországon 2019. június 06. óta érhető el.

A rendkívüli népszerűségnek örvendő hirdetési típus hírneve teljesen megalapozott, hiszen egy új dimenziót nyit a hirdetési piacon az online kereskedők számára.

Ezek a hirdetések ötvözik a keresési (Search) hirdetések és a tartalmi (Display) hirdetések legnagyobb erősségeit, továbbá extra funkcionalitást is nyújtanak. Hogy pontosan mik is ezek és hogy működik a Google Shopping beállítása? Lássuk!

Mi az a Google Shopping?

A Google Shopping annyiban tér el a hagyományos keresési hirdetésektől, hogy a legjobb ajánlatokat mutatja meg a kulcsszavakra a kereső legfelső sorában, képpel, árral és a boltok nevével.

A legjobb ajánlat azt jelenti, hogyha több bolt kínálja ugyanazt a terméket, nagy valószínűséggel annak a hirdetése fog megjelenni, amelyiknek jobb az ára.

image10.pngForrás: neilpatel.com

Mire van szükség a beállításához?

A termék alapú hirdetések létrehozásához először is szükség van egy Google Ads fiókra, ami lehetővé teszi a Merchant Center rendszeréhez történő csatlakozást.

Itt lehet feltölteni azokat a termékeket, amelyeket hirdetni szeretnénk. Ezen kívül szükség van egy Google Shopping feed-re, ami automatikusan átadja és frissíti az áruházban lévő termékeket.

Amennyiben sikerült létrehoznunk a Google Ads és a Merchant Center fiókot, akkor engedélyeznünk kell a Google Shopping feed-et a webáruházunk admin felületén. Végül ezt kell társítanunk a Merchant Center fiókunkkal.

Ezt követően már nincs is más hátra, mint a Google Shopping beállítása!

Tudj meg többet az online marketingről Webáruház Marketing Útmutatónkból!

Webáruház Marketing Útmutató

Google Shopping feed beállítása

I. Google Shopping feed

Minden webáruház egy termékadatbázis fájlban gyűjti össze a termékeit, azok összes jellemzőjével együtt. Ezeket a termékadatbázisokat (termékfeed-eket vagy google shopping product feed-eket) képesek vagyunk más külsős szoftverrel vagy szolgáltatással feldolgozni. Ezt követően a termékadatbázis összes információjának menedzselése a rendelkezésünkre állhat.

Ugyanez a helyzet a Google Shopping esetén. A Shopping hirdetések a webáruházunk termékfeed-jéből táplálkoznak, úgyhogy mindenféleképpen az első dolgunk az, hogy hozzáférjünk annak elérhetőségéhez.

Ha egyedi webáruházzal rendelkezel, akkor vedd fel a kapcsolatot a fejlesztő céggel, hogy adják meg a termékadatbázis elérhetőségét. Ezt követően görgess lejjebb és a Google Shopping feed ellenőrzése rész alapján ellenőrizd és szabd testre az adatbázisod.

Shoprenteres webáruház esetén a teendőid a következők:

1. A webáruházad admin felületén engedélyezde a feed-et a Marketing> Automatikus termék megosztás> Google Shopping menüpontban.

2. Adj meg egy jelszót, majd mentsd el azt a jobb felső sarokban található Mentés gombra kattintva.

image15.png

3. Amint ezzel megvagy, menj vissza a Google Shopping menüpontba, és másold ki az Export URL címke mellett található URL-t, amelyben már a jelszó is megtalálható az URL végén.

Google Shopping feed ellenőrzése

Miután megnyitod a böngészőbe másolt URL-t, a böngésző letölt egy .TSV kiterjesztésű fájlt. Ezeket a fájlokat adatbázis kezelő programokkal tudod megnyitni (például: Microsoft Excel vagy OpenOffice Calc). Segítséget a TSV fájlok megnyitásához itt találsz.

A fájl megnyitása után ellenőrizd le, hogy mely termékek kerültek bele a feed-be és azt, hogy ezeknek a termékeknek az adatai megfelelően jelennek-e meg a fájlban. Ez nagyon fontos lépés, hiszen ezek az adatok jelennek majd meg a hirdetésekben is.

Ahhoz, hogy a termékek belekerüljenek a Google Shopping feed-be, minden terméknél meg kell adni az alábbi adatokat:

id - Automatikusan kitöltjük a cikkszám mező értékével.
title - A termék elsődleges nyelvén megadott terméknév kerül bele.
description - A terméknél a rövid ismertető mezőben megadott értéket tartalmazza. Ne felejtsd el kitölteni!
link - Az adott termék termékoldali URL-je kerül be UTM paraméterezve, amelynek köszönhetően Google Analytics-ban is mérhető marad.
image_link - A termékoldalon megjelenő nagy felbontású kép teljes elérési útvonala.
availability - A termék raktárkészlet állapotától függően az alábbi státuszokat veheted fel:
- in stock [raktáron]: A termék készleten van, amelyet akár 1-2 munkanapon belül tudod szállítani.
- out of stock [nincs raktáron]: Jelenleg nem fogadsz rendeléseket erre a termékre vagy a termék nem kapható. Amíg ez az állapot van beállítva, addig a hirdetésekben sem jelenik meg a termék.
price - A termék bruttó ára.
sale_price - A terméknél megadott érvényes akciós árat tartalmazza. Amennyiben nincs érvényes akció, akkor üres marad. A Google Ads mindig ezt az árat fogja mutatni a hirdetés előnézeti képeként a rendszerben, viszont ha van beállítva sale_price, akkor a hirdetésben már a kedvezményes ár lesz látható!
brand - A termék linkek fülön a gyártó mezőbe megadott érték kerül bele.
mpn - A termék gyártói cikkszámát (Manufacturer Part Number, MPN) tartalmazza. Az MPN-ek a termékek egyedi azonosítására szolgálnak ugyanazon gyártó összes terméke között.
product_type - A termék kategóriája is megjelenik a feed-ben.

Amennyiben bármelyik adat üres (kivéve sale_price), nem fog belekerülni a termék a Google Shopping feed-be, így nem fogod tudni beállítani a hirdetésedet! Gyakori hiba a gyártó (brand) és a rövid ismertető (description) üresen hagyása.

Shoprenterben a Google Shopping Feed-be bekerült a GTIN azonosító oszlop is, amelyet bizonyos termékkörök esetén kötelező lesz megadni a Merchant Center integráció miatt.

Mezők melyek elérhetőek a feedben:

additional_image_link - további képek, itt vesszővel elválasztva 10 további kép kerül átadásra
identifier_exists - Ezzel a paraméterrel jelezzük, hogy a termék rendelkezezésre áll-e egyedi azonosítókkal, azaz ha GTIN, MPN(Gyártói cikkszám) és a Brand (Gyártó) meg van adva, abban az esetben “yes” értéket küldünk.
cost_of_goods_sold - a feedbe a termék adatlapján az "Adatok" fülön megadott Költség érték kerül be.
custom_label_0 … custom_label_5 - Ezekben a címke oszlopokban a termék kategória nevét jelenítjük meg. Amennyiben több mint 5 kategóriához van társítva a termék abban az esetben az első 5 kategória kerül átadásra
item_group_id - Amennyiben szülő-gyerek viszonyban van a termék, abban az esetben a szülő termék cikkszámát helyezzük el. A szülő termék esetén saját cikkszáma fog szerepelni.

További mezők a termék adatlapján a Tulajdonságok fül alatt megadott típusokat ellenőrzi, melyek ha létre vannak hozva a terméktulajdonság neve megegyezik a listában felsorolt névvel, abban az esetben kitöltésre kerül a táblázatban:

adult - A termék felnőtteknek szánt tartalmat foglal magában.
Terméktulajdonság neve: Felnőtt tartalom
Értékek: Igen, Nem
age_group - Az a demográfiai csoport, amelynek a terméket szánták Terméktulajdonság neve: Korosztály
Értékek: Újszülött, Csecsemő, Kisgyermek, Gyermekek, Felnőtt
color - A termék színe.
Terméktulajdonság neve: Szín
Érték: a feed-be az az érték kerül be, ami a szín tulajdonsághoz meg van adva
gender - A termék célközönségének neme. Terméktulajdonság neve: Nem
Értékek: Férfi, Női, Nemtől független.
material - A termék anyaga.
Terméktulajdonság neve: Anyag
Értékek: a feed-be az az érték kerül be, ami az anyag tulajdonsághoz meg van adva
pattern - A termék mintája vagy a rajta lévő nyomat. Terméktulajdonság: Minta
Értékek: a feed-be az az érték kerül be, ami a minta tulajdonsághoz meg van adva
size - A termék mérete
Terméktulajdonság neve: Méret
Értékek: a feed-be az az érték kerül be, ami a méret tulajdonsághoz meg van adva

 

 

II. Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz

Ha még nem rendelkezel Merchant Center fiókkal, akkor kattints ide.

1. A regisztrációt követően a Vállalkozás adatai menüpont összes almenüjét töltsd ki, hogy a Google jóváhagyja a fiókot.

image4.png

 A hitelesítéshez javasoljuk, hogy kódrészlet elhelyezését válaszd ki. Egy a következőhöz hasonló kódrészletet fogsz kapni:

<meta name="google-site-verification" content="ASDFJK-AsdfJKlE_KESOiks92fdAD_KLOTizdab7PELDA" />

A kódrészletet elhelyezheted a Beállítások> SEO&Analitikai beállítások> Google Search Console> Tulajdonjog ellenőrző meta kód vagy a Beállítások> Megjelenés> Sablon testreszabása> Egyedi scriptek> Head részbe illeszthető scriptek mezőben is.

2. Ezt követően a Merchant Center fiókban kattints jobbra fent a három pontra, majd a Fiók összekapcsolása menüpontra, és küldd el az összekapcsolási kérelmet a Google Ads ügyfélkód alapján.

image9.png

3. Majd ezután jelentkezz be a Google Ads fiókodba, és a Beállítások ikonra kattintva válasszd ki a Kapcsolt fiókok opciót.

image12.png

4. Kattints a Google Merchant Center alatt található Részletek gombra, majd a kapcsolódási kérelem ablakában ismét kattints a Részletek, majd az Elfogadom gombra.

Miután elfogadtad a kapcsolódási kérelmet, hozzáláthatunk a termékfeed feltöltéséhez a Merchant Center fiókban.

III. Feed feltöltése a Merchant Center-ben

Amennyiben ellenőrizted a feed-ben lévő termékeket, már csak a Merchant Center-hez történő társítás van hátra.

1. Jelentkezz be a Merchant Center fiókjába, majd kattints a Termékek> Táblázatok menüpontra.

2. A kék plusz jelre kattintva adj hozzá egy új termékfeed-et.

image7.png

3. Állítsd be az alap adatokat az alábbi kép alapján.

image5-1.png

4. Válasszd ki az Ütemezett lekérés opciót.

image8.png

5. Nevezd el a fájlt és állítsd be a frissítés gyakoriságát. Amennyiben sűrűn változnak a termék adatok és gyakran kerülnek új termékek feltöltésre, akkor érdemes napi ütemezést választani.

6. A fájl URL címe mezőben add meg az előző részben kimásolt Export URL-t. Itt fontos, hogy nem kell megadni sem felhasználónevet, sem jelszót, mivel az URL már tartalmaz minden fontos információt!

image1.png

7. A Folytatás gombra kattintva elkezdődik a szinkronizálás, majd néhány perc múlva a Termékek> Lista menüpontban megjelennek a szinkronizált termékek.

8. Amennyiben még nem tetted meg, akkor az Üzleti információ> Weboldal menüpontban ellenőriztesd a weboldalad.

Ezzel el is készült a webáruházad és a Merchant Center összekötése, ezentúl automatikusan frissülnek a webshopodból a termékeid, így a hirdetésekben is mindig a legfrissebb termékadatok fognak megjelenni.

Fontos: Mielőtt Google Shopping kampányt tudnál beállítani, a Google ellenőrzi a Merchant Center-ben megadott termékfeed-et, ami átlagosan 1-3 napot vesz igénybe.

IV. Google Shopping kampány beállítása

Amennyiben minden beállítást sikerült elvégeznünk, már minden feltétel adott a Shopping hirdetés elindításához.

A hirdetés elindításához jelentkezzünk be a Google Ads fiókunkba, majd kövessük az alábbi lépéseket:

1. Hozz létre egy új kampányt a Google Ads fiókban.

Google Shopping beállítás ShopRenter

2. Válaszd ki az Értékesítés célt és a Shopping kampánytípust.

image11.png

3. Ezt követően add meg az országot, ahol értékesíteni kívánsz, majd kattints a Tovább gombra. A kampánytípus kiválasztásánál az Intelligens Shopping-kampányt javasoljuk.

image16.png

Figyelem: Ha nem ez fogad a Google Ads rendszerében, akkor valószínűleg nincsen társítva a Google Ads fiókoddal a Merchant Center fiókja. Ebben az esetben olvasd el fentebb a “Merchant Center fiók társítása a Google Ads fiókhoz” részt a bejegyzésben.

4. Ezt követően már a jól megszokott Google Ads kezelőfelület fogad bennünket, ahol a kampány nevét, költségkeretét és az ajánlattételi stratégiát állíthatjuk be. A Helyi termékek opció az egyetlen újdonság, amelyet akkor érdemes kiválasztani, ha a termékek a fizikai boltunkban is megvásárolhatók.

image13.png

Google Shopping beállítása ShopRenterben

5. A kampány beállításait követően már rá is térhetünk a hirdetésekre. A Válassza ki a termékcsoportokat opcióra kattintva válasszuk ki a Merchant Center-be feltöltött és a Google Ads által elérhető termékcsoportjaink közül azokat, amelyeket meg szeretnénk jeleníteni.

Amennyiben nem látod a Hirdetés előnézetét, akkor valószínűleg még a Merchant Center-ben nem került elfogadásra a feltöltött termékadatbázis. Ha minden feltétel adott, akkor 3 munkanapon belül elfogadásra fog kerülni az adatbázis.

image3.png

6. Lejjebb görgetve adjuk hozzá a hirdetéshez annak kötelező elemeit (logó, rövid címsor, hosszú címsor, leírás és végső URL), majd kattintsunk a Mentés gombra.

image2.png

Ezzel sikeresen beállításra került az első Google Ads - Shopping kampányunk, amely egy külön kampánytípusként fog megjelenni a Google Ads kezelőfelületen.

Választható kép domain a Google Shopping feedben

A Google Merchant Center felületen néhány esetben “Elutasítva vagy érvénytelen” státuszt kaphatnak a termékek, mert a termék képeket nem minden esetben tudja megfelelően feldolgozni a Google, így “Sikertelen feldolgozás [image link]” problémát jelez.

A probléma nem érint mindenkit, ezért módosításra csak abban az esetben van szükség, ha a fenti hibajelzést tapasztaljuk.

A hibát a Google rendszerében bekövetkező változás okozta, ugyanis az általa ajánlott működési módon a Shoprenter nem változtatott. Amíg nem javítja a Google a hibát, addig is ajánlunk két alternatív megoldást, amivel kiküszöbölhető a probléma.

1. Mostantól a webáruház admin felületén a Google Shopping feed beállítások között megadhatjuk, hogy mi legyen a Google Shopping feedben a termék képek domainje. A kívánt kép domain egy listából választható ki, a lehetséges értékek a boltban megadott domainek, továbbá a rendszer domainek, illetve egy alapértelmezett érték. Az alapértelmezett érték választása esetén nem történik változás, maradnak a jelenlegi cdn-es domainek a feedben. Más opció választása esetén a kiválasztott domain kerül a kép url-ek elé. A feedben az "image_link" és az "additionaI_image_link" oszlopokat érinti a beállítás.

pictures.webp

2. A Merchant Centeren belül is van lehetőség a javításra, a feedben szereplő termék kép domaint itt is módosíthatjuk. Ezt a Termékek > Táblázatok oldalon egy táblázatot szerkesztve a "Táblázatra vonatkozó szabályok" fül alatt tudjuk megtenni. Ennek segítségével is átalakíthatók a termék adatok, hogy azok megfeleljenek a Merchant Center követelményeinek.

pictures__1_.webp

A szabály létrehozása gombra kattintva válasszuk ki az "image link" és az "additional image link" attribútumokat, majd válasszuk ki az adatforrást, végül az adatok módosításához válasszuk a "Keresés és csere" lehetőséget, amely használatával szavakra és kifejezésekre kereshetünk rá a forrásadatokban, majd új értékekre cserélhetjük őket.

Ezt a módszert javasoljuk abban az esetben is, amennyiben több nyelven is szeretnénk hirdetéseket beállítani.

További információ a táblázatokra vonatkozó szabályokról a Google Merchant Center súgóban.

 

Google Shopping - Smart Shopping (korábbi dinamikus remarketing) beállítása

A cikk további részeit Berta Gergő, a Maximum Business tulajdonosa írta, akinek ezúton is köszönjük a szakmai segítséget!

Mi az a smart shopping?

Az intelligens, vagy más néven Smart Shopping kampány már a teljes automatizációt használja a dinamikus remarketinggel ellenben. Ebben az esetben nem lehet kizárni kulcsszavakat, nem lehet termékszinten ajánlattételt sem megadni, ezeket teljes mértékben a Google gépi tanulására kell bízni.

A Google Shopping hirdetések között a Smart Shopping "inventory-jában" benne van a dinamikus remarketing.

Ennek köszönhetően ma már nem feltétlen kell dinamikus remarketinget létrehozni, hanem elég a smart shopping és nagyjából ez ki is fogja majd idővel váltani a dinamikus remarketinget.

Hogyan állítható be a Smart Shopping?

Kétféle ajánlattétel-típus közül választhatunk:

  • a konverziós érték maximalizálása,
  • cél ROAS.

Előbbit akkor érdemes használni, ha kb. 15-nél kevesebb konverzió van az utóbbi 30 napban.

A cél ROAS (Return On Advertising Spend, azaz hirdetési kiadások célzott megtérülése) ajánlattételt pedig akkor, ha nincs vagy minimális konverziós előzményadatok vannak a hirdetni kívánt termékekhez, valamint ha fontosabb, hogy lássák a termékeket. A vásárlás, mint konverzió pedig másodlagos - pl. új termék tesztelésénél.

google-shopping-smart-shopping-1.png

Ezt a típusú ajánlattételt akkor érdemes használni, ha ismerjük a konverziós értéket, vagyis webáruház esetén be van állítva az e-commerce mérés, ami behúzza a termékárakat is az adatok közé. Ez alapján számolja ki a rendszer, hogy megtérülnek-e a kampányok és ha igen, mennyivel.

Mikor ajánlott a Smart Shopping kampány alkalmazása?

Abban az esetben érdemes a Smart Shoppingot alkalmazni, ha van elegendő konverziós adatunk, nagyon sok termékünk van, amit nehéz manuálisan kezelni, nem túl feszes a marketing büdzsé, valamint ha nem hirdetjük ugyanazt normál Shopping kampányban és/vagy dinamikus remarketingben, mivel ezek felülíródnak.

Google Merchant Center regisztráció

Annak érdekében, hogy Smart Shopping kampányt futtathassunk, regisztrálni kell a Google Merchant Centerbe, majd ott beírni a vállalkozásunk adatait, azt hogy melyik országba szállítunk, illetve ide kell feltölteni az XML termék feedet is.

google-shopping-smart-shopping-2.png

Termékfeltöltés

Ebben a speciális termék-adathalmazban vannak benne a hirdetni kívánt termékek, melyek a Google által meghatározott adatok alapján vannak feltüntetve. A webáruházak számára ezt általában a webfejlesztők készítik el, de a Shoprenterben ez már rendelkezésünkre áll.

Ez a termék feed automatikusan frissíti a termékadatokat, pl. termék neve, ár, elérhetőség, így a smart shopping hirdetések mindig megegyeznek a webáruház termékoldali adataival.

Amennyiben ezt nem teljesül, akkor a Google letiltja az adott terméket, addig amíg az adategyeztetés meg nem történik.

google-shopping-smart-shopping-3.png

Mi történik akkor, ha a Google nem fogadja el a termék feedet?

Leggyakoribb hibák közé tartozik az XML termék feed megadásakor, amikor:

  • nem jól van megadva a termék ára,
  • nincs a termék raktáron,
  • a termék képe nem a megfelelő formátumban van megadva.

Konklúzió: a Google Smart Shopping egy új módszer a Google Shopping-hirdetések kezelésére, és remek megoldás lehet kezdő és haladó hirdetők számára egyaránt. Fontos azonban azt is megjegyezni, hogy ez a típusú hirdetési kampány nem biztos, hogy mindenkinek megfelelő.

Érdemes átgondolnod, mielőtt elkezdjük beállítani az első Smart Shopping kampányunkat, hogy megtérülés szempontjából felül fogja-e múlni a szokásos kampányokat, illetve, hogy van-e előnye a Google gépi tanulási algoritmusára hagyatkozni?

Az intelligens Shopping-kampányok elemeivel kapcsolatos bevált módszerekről itt olvashat még többet: https://support.google.com/google-ads/answer/9784719

Van még kérdésed? Kérdés beküldése