Ebben a cikkünkben összefoglaltuk, hogy milyen előnyei vannak egy egyedi domain névnek, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni a kiválasztás során. Illetve arra is választ adunk, hogy hogyan lehet a domain nevet lefoglalni/regisztrláni, majd beállítani a webáruházunkhoz.
Egyedi domain név előnyei
Domain név választásának a szempontjai
Domain név regisztrációjának a menete
Domain név átirányítása a MediaCenter és a Rackhost felületén
Domain név felvétele a webáruház admin felületén
Miért fontos, hogy egyedi domainem legyen?
- A saját domain védelmeként szolgál, mert minden amit elérünk SEO szempontból, az a domainhez kapcsolódik. Tehát ha úgy alakul, hogy történik egy webáruház váltás, akkor mivel a domainhez kapcsolódnak az elért eredmények, ezért veszteség nélkül végre lehet hajtani a webáruház felfüggesztését.
- Keresőoptimalizálás: a keresőoptimalizálás során hivatkozásokat veszünk fel az áruházhoz. Ha Shoprenteres aldomain (pl : boltnev.myshoprenter.hu) alatt végez valaki ilyet, akkor a Shoprenteres címre hivatkozik. Ami rövid távon az áruházat SEO szempontból segíti is, de hosszú távon a saját, egyedi domain címünk alatti webáruházat célszerű építeni.
- Minden egyéb üzleti szempontból is előnyös, ha egy céget, webáruházat egy saját domainnel azonosítanak a vásárlók, és nem pedig a "myshoprenter.hu" domain névvel.
Ha a Google indexeli a myshoprenter.hu-s verziót, az új domain és a myshoprenter.hu-s közötti átállás rövid időt vesz igénybe, illetve a myshoprenter.hu-s domainre felvett hivatkozások értéke csökkenhet is.
A helyes sorrend a SEO elkezdése előtt:
- Karbantartás beállítása a Beállítások > Webshop beállítások > Általános beállítások menüpontban a Karbantartás fül alatt
- Webáruház szövegeinek véglegesítése
- Egyedi domain hozzárendelése
- Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás folyamata már a domain név kiválasztásánál elkezdődik. Sokan nem gondolnak erre fontos tényezőként, egy jó domain név rengeteg előnyt hordozhat magában.
Hogyan válasszunk domain nevet, hogy az SEO-barát legyen?
- A legfontosabb, hogy lehetőség szerint tartalmazza a fő kulcsszavunkat!
A webáruház legfontosabb kulcsszava az esetek többségében az a kifejezés, amely a lehető legjobban körülírja a webáruházban árult termékeket. A keresőoptimalizálás során azt szeretnénk a leginkább elérni, hogy egy ilyen kifejezés esetén a találati lista elejére kerüljünk, hiszen a későbbiekben ebből származhat a legtöbb látogatónk. Abban az esetben, ha több potenciális kulcsszavunk is van, érdemes őket egy kicsit megvizsgálni, hogy ki lehessen választani közülük azt, amellyel a legjobb eredményt érhetjük majd el a jövőben.
Tehát fontos szempont, hogy átlagosan mennyi keresés érkezik havi szinten az adott kifejezésre, mennyi a potenciális versenytársak száma, illetve, hogy van-e esélyünk rá, hogy a Top 10 konkurenst megelőzzük.
A Google Ads kulcsszótervezőjét használhatjuk a kiválasztáshoz segítségül. Ezt az Ads felületén az Eszközök > Tervezés érjük el.
Amennyiben van költés az Ads fiókunkban pontos keresési számokat is láthatunk az adott kulcsszóra, amennyiben nincs leginkább csak a kulcsszó ötletek összeírásában segíthet.
Érdemes átgondolni, hogy milyen kategóriáink lesznek, mi a húzókategória, miben van versenyelőnyünk, milyen szóra szeretnénk leginkább első helyen szerepelni a Google-ben.
Ezután ajánlott összehasonlítani ezeknél a szavaknál a helyi havi keresések számát, és amelyiknél a legtöbb, azt használni a domain névben, mivel a domain név jelentősen segíti a keresőoptimalizációt. A végső domain név kialakításához ellenőrizzük, hogy a kiválasztott domain név szabad-e: domain.hu - Legyen rövid - könnyen megjegyezhető!
Habár keresőoptimalizálási szempontból ennek kevésbé van jelentősége, de mindenképpen fontos, hogy domain nevünk könnyen megjegyezhető és könnyen leírható legyen. Ezzel ugyanis számos olyan látogatóhoz juthatunk később, akik fejben jegyzik meg az adott domaint, és a későbbiek során egyszerűen a böngészőbe beírva keresik fel az áruházunkat. Ezt nevezzük "branded search"-nek. - Legyen ékezet nélküli!
Arra is van lehetőség, hogy domain nevünket ékezetes formában jegyeztessük be, ám azt is tudni kell, hogy ezek a domain nevek az egyes böngészőkben kódolt formában jelennek majd meg. Ezáltal pedig - az amúgy szépen kinéző - domain nevünk teljesen olvashatatlanná válik. Ez a megjegyezhetőséget is hátráltatja, illetve az áruházunkra történő hivatkozásoknak is gátat szabhat a jövőben, amely pedig keresőoptimalizálási szempontból igen fontos lenne.
Bár a mai napig megoszlanak erről a vélemények, az eddigi tapasztalataink alapján továbbra is azt gondoljuk, hogy az ékezetes domain nevek jelenleg kevésbé számítanak előnyösnek. - Szűkíthetünk földrajzilag vagy más módon is
Amennyiben a webáruház termékeivel csak egy adott földrajzi területen élőket fogjuk kiszolgálni, érdemes ezt már a domain kiválasztásánál is hangsúlyozni. Ez ugyanis optimalizálási szempontból hatalmas előny lesz a jövőben, és helyi szinten még a legnagyobb konkurenciákat is esélyünk lesz megelőzni.
Pl.: a fuzesgyarmatspar.hu remekül képviseli ezt a szempontot - Domain végződés kiválasztása (.hu, .com stb)
A rengeteg domain végződés közül nehéz kiválasztani a leginkább megfelelőt. Itt mérlegelendő szempont lehet például, hogy melyik országban szeretnénk értékesíteni. Amennyiben a cél Magyarország, mindenképpen a .hu domainek közül válasszunk, ugyanakkor ha külföldre is szeretnénk összpontosítani, akkor megfontolandó egy .com domain regisztrációja is.
Az országokhoz kapcsolódó domain végződések ugyanis magukban hordozzák, hogy a webáruház milyen nyelvű találati listán fog előkelőbb helyet elfoglalni.
Érdemes tehát olyan webáruház rendszert választani, amelyben lehetőség van a különböző nyelvű felületekhez különböző végződésű domaint beállítani. Így megoldható az, hogy aki a peldaaruhaz.hu domaint írja be, az a magyar nyelvű áruházat érje el, aki pedig mondjuk a samplestore.uk domaint, az ugyanannak a webáruháznak az angol nyelvű felületére érkezzen.
Ezáltal lehetőségünk lesz az áruházat nyelvenként külön-külön keresőoptimalizálni.
Fontos megjegyeznünk, hogy a többnyelvűség nem jár fordítható keresőbarát URL-ekkel a Shoprenterben . Egy termék csak egy URL-en lesz elérhető nyelvtől függetlenül. Amennyiben a termékeket más nyelveken eltérő keresőbarát URL-lel szeretnénk használni, vagy akár a kínálatot csökkentenénk, bővítenénk más országok felé, egy többnyelvű webáruház helyett ezt érdemes több külön webáruházban megvalósítani. Ehhez tudunk másolatot készíteni az eredeti webáruházról, hogy az induláshoz szükséges időt lecsökkentsük, vagy klónbolt létrehozásával akár állandó szinkron is lehet az eredeti bolt és másolatai között.
A Shoprenter rendszerében a többnyelvűség a Gold csomagtól érhető el és a beállítási lehetőségekről itt olvashatunk.
Itt találjuk, hogy mely domain végződéseket tudunk elfogadni. - Fontos a hosszú távú gondolkodás
Szintén gyakori probléma, hogy a webáruház indulása idején kiválasztott domain évekkel később már nem lesz megfelelő - ilyenkor pedig egy esetleges váltás nagyon sok problémát jelenthet SEO szempontból. Tehát ha például gyártó, termék, vagy földrajzilag specifikus domain nevet szeretnénk, érdemes átgondolni, hogy évekkel később amikor már a webáruházunk jelentős profitot is termel a termékpaletta, szállítási lehetőségek kiteljesedtek, akkor is megfelel-e majd nekünk a választott domain.
Arról nem is beszélve, hogy ha márkaspecifikus domain nevet választunk, mindenképp bizonyosodjunk meg róla, hogy nincs jogi akadálya a névhasználatnak. Így a későbbiek során megóvhatjuk magunkat attól, hogy a több éves keresőoptimalizálási eredményeket elveszítsük egy esetleges jogi vita miatt.
Amennyiben megtaláltuk számunkra a legjobb domain nevet, úgy elkezdhetjük arra optimalizálni a webáruházunkat.
Domain regisztráció menete
A tárhelyet a webáruházhoz a Shoprenter biztosítja, ez csomagonként eltérő és itt tudunk részletesebben olvasni róla, így azt külön nem kell vásárolni, csak akkor, ha egyedi email címet is szeretnénk a domainhez (pl. info@valami.hu).
A domain név regisztrációt domain szolgáltatók segítségével tudjuk a legegyszerűbben elvégezni. Ehhez az egyik legrégebbi partnerünk a MediaCenter és a Rackhost.
Természetesen bármely szolgáltatót lehet választani, ugyanakkor a Shoprenter a fentebb említett két szolgáltatóval áll közelebbi kapcsolatban.
Domain név átirányítása a MediaCenter és a Rackhost felületén
Segítség a MediaCenterhez: Ide kattintva megkezdhetjük a domain regisztrációt a MediaCenter felületén.
A regisztráció után pedig ez a leírásunk segít a domain név átirányításában.
Segítség a Rackhosthoz:
Ide kattintva megkezdhetjük a domain regisztrációt a Rackhost felületén.
Az alábbi cikkünk pedig a Rackhoston történő beállítások elvégzésében nyújt segítséget.
Domain név felvétele a webáruház admin felületén
A domain név átirányítása után szükséges a webáruházunk admin felületén is rögzíteni a domain neveket. Ezt a Beállítások > Webshop beállítások > Domain átirányítás menüpontban tudjuk megtenni.
Arra kell még figyelnünk, hogy a domainek felvételekor a www-s cím legyen az elsődleges domain az admin felületen, míg a www-nélküli cím mutasson erre az előzőleg felvett domainre.