Automatizmusok

Az automatizmusok menüpontban olyan eseményeket hozhatunk létre, melyek segítik a webáruház menedzselését, illetve marketing tevékenységét. Számos folyamatot létrehozhatunk az automatizmusokkal, a leggyakoribb alkalmazásuk:

  1. Elhagyott kosár értesítő:

    Az vásárlások körülbelül 2/3-a nem fejeződik be, elhagyott kosár lesz belőlük. Ilyenkor érdemes beállítani egy időzített levelet, amely megszólítja a be nem fejezett vásárlókat.

  2. Automatikus véleményösztönző:

    A vásárlás után vevőink értékelése kiemelten fontos, hogy meggyőzzük további vevőinket, illetve mostanában nagyon fontos SEO szerepe is van.

  3. Dinamikus vevőcsoport áthelyezés:

    Vevőnk hűségét tudjuk jutalmazni azzal, ha fokozatosan új csoportba léptetjük őket, amihez újabb fajta kedvezményszint társul.

Az automatizmusok valamilyen kiváltó esemény hatására (például megrendelés), egy előre megadott szabály alapján, létrejön egy másik esemény (például e-mail küldés).

A kiváltó eseményeknek jelenleg 6 típusát különböztetjük meg:

  • Rendelés félbehagyás: Azoknak a felhasználóknak a célzására szolgál, akik félbehagyták a vásárlást. Ennek segítségével a vásárlások befejezésére ösztönözhetjük a felhasználókat, azáltal, hogy elküldjük számukra a félbehagyott kosaruk visszaállításához szükséges URL-t egy kuponkóddal fűszerezve, hogy fejezzék be a vásárlást.
  • Új rendelés feladás: Olyan üzenetet küldhetünk, melynek kiváltó eseménye egy megrendelés. Ezt például használhatjuk arra, hogy vevőinktől véleményeket kérjük a megrendelt termékekre vonatkozóan.
  • Rendelés állapot váltás: Amennyiben a rendelések státuszának változásáról szeretnénk értesíteni az ügyfeleinket vagy kollégáinkat, úgy érdemes ezt a menüpontot  is használni. Illetve ugyanígy használhatjuk ezt a kiváltó eseményt a vevőcsoportok kapcsán is, amikor egy rendelés állapotának változását a vevőcsoportokban történő mozgatás követ.
  • Névnap: Ennek az esemény kiválasztásával üzenetet tudunk küldeni vásárlóinknak névnapjuk alkalmából.
  • Kívánságlistás akciós termékek: Ennek kiválasztásával azt a lehetőséget érjük el, hogy a látogatók kívánságlistájában elhelyezett termékek közül ha valamelyik akciós lesz, akkor ennek az automatizmusnak a segítségével értesülhet róla a regisztrált vásárló.

Amennyiben engedélyeztük és beállítottuk az automatizmust a következő működés lép életbe:

  • Az automatizmus éjfélkor fut le.
  • Megnézzük hogy mely termékek lettek a tegnapi naptól kezdve akciósak. Itt két lehetőségünk van: Az akció kezdeti dátuma a tegnapi nap, ekkor ezt vesszük figyelembe. A másik, hogy az akció kezdeti dátuma 0000-00-00, ebben az esetben az akció felvételének dátumát figyeljük.
  • Ezekről kiküldjük az emailt azon vásárlóknak akiknek a kívánságlistáján szerepel az adott termék. Amennyiben több termék is szerepel a kívánságlistáján amely akciós lett, egy emailben küldjük számukra.

Megjegyzés: Az akcióról egy esetben nem fog értesítés kimenni a vásárlónak, ha az akció csak a tegnap nap folyamán érvényes.

  • Sikertelen online fizetés: Ennek az eseménynek köszönhetően a felhasználók a be nem fizetett online rendelésekről automatikus üzenetet tudnak küldeni a vevőknek, így ösztönözve őket a rendelés befejezésére. 

Amint kiválasztottuk a kiváltó eseményt, úgy ezt követően még be kell állítanunk, hogy mi történjen az esemény hatására:

  • Email küldés: A rendszer email üzenetet küld a megadott címzettnek, aki lehet ügyfél vagy egy admin is. Itt állíthatjuk be például az "Elhagyott kosárértesítő" vagy az "Automatikus vélemény ösztönző" funkciót.
  • Vevőcsoport áthelyezés: A kiváltó esemény hatására a vevőt áthelyezhetjük egy másik vásárlói csoportba. Az automatizmus abban az esetben tud megfelelően működni, amennyiben a vevőcsoportok sorrendbe vannak téve. Érdemes arra odafigyelni, hogy az "Alapértelmezett" vevőcsoport sorrendje ne legyen nagyobb értékű, mint mondjuk a "Törzsvásárló" csoport sorrend értéke.
  • Webhook: A kiváltó esemény hatására adatokat továbbítunk egy külső szoftver számára.

Következő lépésként pedig a kiváltó eseményt kell "konfigurálnunk":

A funkciókhoz kapcsolódó további menüpontok:

Megnevezés: Az értesítés belső azonosítására szolgál, az üzenetben nem lesz látható az itt megadott név.

Esemény: Az általunk kiválasztott esemény típusa.

Cselekmény: Az általunk kiválasztott cselekmény típusa.

Státusz: Itt lehet engedélyezni, vagy letiltani az értesítést.

Időzítés és az időzítés egysége: Beállítható, hogy a kiváltó eseményt követően mikor történjen meg az értesítés, azaz menjen ki az üzenet.

Feltételek: Itt megadhatunk különböző feltételeket, amelyeknek részben vagy egészben teljesülniük kell az események futásához. Ezt az összes illetve a bármely típusú feltételekkel szabályozhatjuk.

Itt beállíthatjuk például, hogy bizonyos termék megvásárlása, rendelési érték, vagy egy adott vevő rendelése esetén fusson le az esemény.

Címzett: Beállítható, hogy kinek küldjük az üzenetet. Ez lehet az ügyfél, de akár belső értesítést is beállíthatunk az Adminisztrátoroknak vagy egy megadott e-mail címnek.

Feladó neve és címe: Kinek a nevében menjen az üzenet.

Az üzenetben megadható pár beilleszthető elem, melyet a rendszer automatikusan kicserél.

[FIRSTNAME] -  A vevő keresztneve.
[LASTNAME] -  A vevő vezetékneve.
[PRODUCT_LIST] -  A kosárban (illetve a véleményösztönző e-mail esetén a rendelésben) lévő termékek.
[RELOAD_ORDER_LINK] - A kosár visszatöltésére szolgáló hivatkozás.

Marketing szempontból még fontos megemlítenünk, hogy az elhagyott kosárértesítő használatát igyekeztük mérhetővé tenni. Amennyiben valaki rákattint az üzenetben a kosarát visszaállító URL-re, úgy az egy egyedi paramétert kap. Így aki használja a Google Analytics rendszerét, úgy a kampányok áttekintésénél egy plusz "cartabandon" sort is látni fog, ahol jól látható majd a beérkező látogatók száma, illetve a vásárlásaik is.

Mikortól számít elhagyott kosárnak egy rendelés?

-bejelentkezett vevőként bepipálja a címét
-nem bejelentkezettként beírja a címét és az email címét

Ezen felül pedig pár szó a Webhook használatáról:

Alapvetően nagyon sokféle felhasználási módja lehetséges, de példaként itt mondjuk az ERP rendszerek felé történő valós kommunikációt vagy akár az SMS küldést tudjuk megemlíteni.

Utóbbi esetén például megadhatjuk az SMS küldő szoftvernek a kívánt adatokat a webhook segítségével, s ezáltal értesíthetjük a vevőt a rendelés státuszának változásairól (termék elküldve).

Mivel ez a funkció elég népszerű, így itt ajánlanánk is pár szolgáltatót, akiket érdemes lehet megkeresni:

  • https://seeme.hu/ 
  • https://sms.bipkampany.hu/hu/users/sr
  • http://www.mobile-sms.biz/en/services.go

Nekünk tehát csak a küldendő adatokat kell beállítanunk, illetve azokat a feltételeket meghatároznunk, amikor a kívánt webhook végrehajtódik. (Az adatok átadásával önmagában még nem fog működni az SMS küldés, itt szükség van egy fejlesztőre is az átadott adatok átfordításához.)

A kapcsolódó menüpontok:

Címzett: Itt kell megadnunk azt az URL-t, melyre a webhook segítségével az adatokat szeretnénk továbbítani.

Formátum: Ez JSON vagy XML lehet.

Az elküldhető adatok listája:

    Rendelés azonosító
    Keresztnév
    Vezetéknév
    Telefonszám
    Fax
    Email cím
    Szállítási cím keresztneve
    Szállítási cím vezetékneve
    Szállítási cím cégneve
    Szállítási cím utcája, házszáma
    Szállítási cím városa
    Szállítási cím kiegészítő adatai
    Szállítási cím országának neve
    Szállítási cím megyéjének neve
    Számlázási cím keresztneve
    Számlázási cím vezetékneve
    Számlázási cím cégneve
    Számlázási cím utcája, házszáma
    Számlázási cím városa
    Számlázási cím kiegészítő adatai
    Számlázási cím országának neve
    Számlázási cím megyéjének neve
    Szállítási mód típusa
    Szállítási mód nettó költsége
    Szállítási mód bruttó költsége
    Fizetési mód neve
    Fizetési illeték nettó költsége
    Fizetési illeték bruttó költsége
    Kupon kódja
    Kupon bruttó összege
    Rendelés megjegyzése
    Rendelés nettó összege
    Rendelés áfa kulcsa
    Rendelés áfa tartalma
    Rendelés állapota
    Rendelés pénznemének kódja
    Rendelés bruttó végösszege
    Rendelt termékek neve, cikkszáma, nettó költsége, pénznemének kódja, áfa tartalma, darabszáma, opciójának neve termékenként külön altömbben az átadáskor

Van még kérdése? Kérelem beküldése