Automatizmusok/Automatikus események

A Marketing > Automatikus események (automatizmusok) menüpontban olyan eseményeket hozhatunk létre, melyek segítik a webáruház menedzselését, illetve marketing tevékenységét. Számos folyamatot létrehozhatunk az automatizmusokkal, a leggyakoribb alkalmazásuk:

  1. Elhagyott kosár értesítő:

    Az vásárlások körülbelül 2/3-a nem fejeződik be, elhagyott kosár lesz belőlük. Ilyenkor érdemes beállítani egy időzített levelet, amely megszólítja a be nem fejezett vásárlókat.

  2. Automatikus véleményösztönző:

    A vásárlás után vevőink értékelése kiemelten fontos, hogy meggyőzzük további vevőinket, illetve mostanában nagyon fontos SEO szerepe is van.

  3. Dinamikus vevőcsoport áthelyezés:

    Vevőnk hűségét tudjuk jutalmazni azzal, ha fokozatosan új csoportba léptetjük őket, amihez újabb fajta kedvezményszint társul.

  4.  

    Az automatizmusok valamilyen kiváltó esemény hatására (például megrendelés), egy előre megadott szabály alapján, létrejön egy másik esemény (például e-mail küldés).

A kiváltó eseményeknek jelenleg 6 típusát különböztetjük meg:

  • Rendelés félbehagyás: Azoknak a felhasználóknak a célzására szolgál, akik félbehagyták a vásárlást. Ennek segítségével a vásárlások befejezésére ösztönözhetjük a felhasználókat, azáltal, hogy elküldjük számukra a félbehagyott kosaruk visszaállításához szükséges URL-t egy kuponkóddal fűszerezve, hogy fejezzék be a vásárlást.
  • Új rendelés feladás: Olyan üzenetet küldhetünk, melynek kiváltó eseménye egy megrendelés. Ezt például használhatjuk arra, hogy vevőinktől véleményeket kérjük a megrendelt termékekre vonatkozóan.
  • Rendelés állapot váltás: Amennyiben a rendelések státuszának változásáról szeretnénk értesíteni az ügyfeleinket vagy kollégáinkat, úgy érdemes ezt a menüpontot  is használni. Illetve ugyanígy használhatjuk ezt a kiváltó eseményt a vevőcsoportok kapcsán is, amikor egy rendelés állapotának változását a vevőcsoportokban történő mozgatás követ.
  • Névnap: Ennek az esemény kiválasztásával üzenetet tudunk küldeni vásárlóinknak névnapjuk alkalmából.

  • Kívánságlistás akciós termékek: Ennek kiválasztásával azt a lehetőséget érjük el, hogy a látogatók kívánságlistájában elhelyezett termékek közül ha valamelyik akciós lesz, akkor ennek az automatizmusnak a segítségével értesülhet róla a regisztrált vásárló.

Amennyiben engedélyeztük és beállítottuk az automatizmust a következő működés lép életbe:

  • Az automatizmus éjfélkor fut le.
  • Megnézzük hogy mely termékek lettek a tegnapi naptól kezdve akciósak. Itt két lehetőségünk van: Az akció kezdeti dátuma a tegnapi nap, ekkor ezt vesszük figyelembe. A másik, hogy az akció kezdeti dátuma 0000-00-00, ebben az esetben az akció felvételének dátumát figyeljük.
  • Ezekről kiküldjük az emailt azon vásárlóknak akiknek a kívánságlistáján szerepel az adott termék. Amennyiben több termék is szerepel a kívánságlistáján amely akciós lett, egy emailben küldjük számukra.

Megjegyzés: Az akcióról egy esetben nem fog értesítés kimenni a vásárlónak, ha az akció csak a tegnap nap folyamán érvényes.

  • Sikertelen online fizetés: Ennek az eseménynek köszönhetően a felhasználók a be nem fizetett online rendelésekről automatikus üzenetet tudnak küldeni a vevőknek, így ösztönözve őket a rendelés befejezésére. 

Amint kiválasztottuk a kiváltó eseményt, úgy ezt követően még be kell állítanunk, hogy mi történjen az esemény hatására:

  • Email küldés: A rendszer email üzenetet küld a megadott címzettnek, aki lehet ügyfél vagy egy admin is. Itt állíthatjuk be például az "Elhagyott kosárértesítő" vagy az "Automatikus vélemény ösztönző" funkciót.
  • Vevőcsoport áthelyezés: A kiváltó esemény hatására a vevőt áthelyezhetjük egy másik vásárlói csoportba. Az automatizmus abban az esetben tud megfelelően működni, amennyiben a vevőcsoportok sorrendbe vannak téve. Érdemes arra odafigyelni, hogy az "Alapértelmezett" vevőcsoport sorrendje ne legyen nagyobb értékű, mint mondjuk a "Törzsvásárló" csoport sorrend értéke.
  • Webhook: A kiváltó esemény hatására adatokat továbbítunk egy külső szoftver számára.

Következő lépésként pedig a kiváltó eseményt kell "konfigurálnunk":

A funkciókhoz kapcsolódó további menüpontok:

Megnevezés: Az értesítés belső azonosítására szolgál, az üzenetben nem lesz látható az itt megadott név.

Esemény: Az általunk kiválasztott esemény típusa.

Cselekmény: Az általunk kiválasztott cselekmény típusa.

Státusz: Itt lehet engedélyezni, vagy letiltani az értesítést.

Időzítés és az időzítés egysége: Beállítható, hogy a kiváltó eseményt követően mikor történjen meg az értesítés, azaz menjen ki az üzenet.

Feltételek: Itt megadhatunk különböző feltételeket, amelyeknek részben vagy egészben teljesülniük kell az események futásához. Ezt az összes illetve a bármely típusú feltételekkel szabályozhatjuk.

Itt beállíthatjuk például, hogy bizonyos termék megvásárlása, rendelési érték, vagy egy adott vevő rendelése esetén fusson le az esemény.

Címzett: Beállítható, hogy kinek küldjük az üzenetet. Ez lehet az ügyfél, de akár belső értesítést is beállíthatunk az Adminisztrátoroknak vagy egy megadott e-mail címnek.

Feladó neve és címe: Kinek a nevében menjen az üzenet.

Az üzenetben megadható pár beilleszthető elem, melyet a rendszer automatikusan kicserél.

[FIRSTNAME] -  A vevő keresztneve.
[LASTNAME] -  A vevő vezetékneve.
[PRODUCT_LIST] -  A kosárban (illetve a véleményösztönző e-mail esetén a rendelésben) lévő termékek.
[RELOAD_ORDER_LINK] - A kosár visszatöltésére szolgáló hivatkozás.

Marketing szempontból még fontos megemlítenünk, hogy az elhagyott kosárértesítő használatát igyekeztük mérhetővé tenni. Amennyiben valaki rákattint az üzenetben a kosarát visszaállító URL-re, úgy az egy egyedi paramétert kap. Így aki használja a Google Analytics rendszerét, úgy a kampányok áttekintésénél egy plusz "cartabandon" sort is látni fog, ahol jól látható majd a beérkező látogatók száma, illetve a vásárlásaik is.

Mikortól számít elhagyott kosárnak egy rendelés?

-bejelentkezett vevőként bepipálja a címét
-nem bejelentkezettként beírja a címét és az email címét

Ezen felül pedig pár szó a Webhook használatáról:

Alapvetően nagyon sokféle felhasználási módja lehetséges, de példaként itt mondjuk az ERP rendszerek felé történő valós kommunikációt vagy akár az SMS küldést tudjuk megemlíteni.

Utóbbi esetén például megadhatjuk az SMS küldő szoftvernek a kívánt adatokat a webhook segítségével, s ezáltal értesíthetjük a vevőt a rendelés státuszának változásairól (termék elküldve).

Mivel ez a funkció elég népszerű, így itt ajánlanánk is pár szolgáltatót, akiket érdemes lehet megkeresni:

  • https://seeme.hu/ 
  • https://sms.bipkampany.hu/hu/users/sr
  • http://www.mobile-sms.biz/en/services.go

Nekünk tehát csak a küldendő adatokat kell beállítanunk, illetve azokat a feltételeket meghatároznunk, amikor a kívánt webhook végrehajtódik. (Az adatok átadásával önmagában még nem fog működni az SMS küldés, itt szükség van egy fejlesztőre is az átadott adatok átfordításához.)

A kapcsolódó menüpontok:

Címzett: Itt kell megadnunk azt az URL-t, melyre a webhook segítségével az adatokat szeretnénk továbbítani.

Formátum: Ez JSON vagy XML lehet.

Az elküldhető adatok listája:

Mező neve Leírás
order_storeName Bolt név
order_innerId Rendelés Belső Id
order_innerResourceId Rendelés Belső Resource Id-ja
order_outerResourceId Rendelés Outer Id-ja
order_firstname A Vevő keresztneve
order_lastname A Vevő vezetékneve
order_phone A Vevő telefonszáma
order_fax A Vevő fax száma
order_email A Vevő email címe
order_email_hash A Vevő email címének sha256-al hashelt változata
order_cart_token A kosár tokenje, amelyet megvásároltak ebben a rendelésben
order_shippingFirstname Szállítási Cím: Keresztnév
order_shippingLastname Szállítási Cím: Vezetéknév
order_shippingCompany Szállítási Cím: Cég név
order_shippingAddress1 Szállítási Cím: Cím 1
order_shippingAddress2 Szállítási Cím: Cím 2
order_shippingCity Szállítási Cím: Város
order_shippingCountryName Szállítási Cím: Ország neve
order_shippingZoneName Szállítási cím: A földrajzi zóna neve
order_shippingPostcode Szállítási Cím: Irányítószám
order_paymentFirstname Számlázási Cím: Keresztnév
order_paymentLastname Számlázási Cím: Vezetéknév
order_paymentCompany Számlázási Cím: Cég név
order_paymentAddress1 Számlázási Cím: Cím 1
order_paymentAddress2 Számlázási Cím: Cím 2
order_paymentCity Számlázási Cím: Város
order_paymentCountryName Számlázási Cím: Ország neve
order_paymentZoneName Számlázási cím: A földrajzi zóna neve
order_paymentPostcode Számlázási Cím: Irányítószám
order_paymentTaxnumber Számlázási Cím: Adószám
order_shippingMethodName Szállítási mód neve. Azon nyelven fog megjelenni, amilyen nyelven leadták a rendelést
order_shippingMethodCode Szállítási mód belső kódja
order_shippingNetPrice A szállítás nettó ára
order_shippingGrossPrice A szállítás bruttó ára
order_shippingInnerResourceId A szállítási mód resource id-ja
order_shippingCountryIsoCode2 A rendelés cél országának ISO kódja
order_paymentMethodName Fizetési mód neve. Azon nyelven fog megjelenni, amilyen nyelven leadták a rendelést
order_paymentMethodCode Fizetési mód belső kódja
order_paymentNetPrice Fizetési módhoz tartozó nettó ár
order_paymentGrossPrice Fizetési módhoz tartozó bruttó ár
order_couponCode Kupon kód, amelyet felhasználtak a rendeléshez
order_couponGrossPrice Kupon bruttó összege
order_languageId A rendelés nyelvének belső id-ja
order_languageCode A rendelés nyelvének ISO 2-es kódja
order_comment A rendeléshez, a Vevő által írt megjegyzés
order_total Rendelés nettó végösszege
order_totalGross Rendelés bruttó végösszege
order_taxPrice Rendelés áfa tartalma
order_currency Rendelés pénznemének kódja
order_reloadLink A rendelés újratöltő linke, elhagyott kosár esetén
orderHistory_status A rendelés jelenlegi státuszának belső id-ja
orderHistory_statusText A rendelés jelenlegi státuszának szöveges reprezentációja
orderHistory_comment A rendelés státuszához írt megyjegyzés
orderCreditCard_date Bankkártyával fizetett rendelés: Fizetés dátuma
orderCreditCard_transactionId Bankkártyával fizetett rendelés: Tranzakció azonosító
orderCreditCard_licenceNumber Bankkártyával fizetett rendelés: Engedély szám
orderCreditCard_bankAnswerCode Bankkártyával fizetett rendelés: Banki válaszkód
orderCreditCard_bankAnswer Bankkártyával fizetett rendelés: Bank válasza
orderProduct_innerId Rendelt termék belső id-ja (Nem egyenlő a Termék id-val)
orderProduct_innerResourceId Rendelt termék resource id-ja (Nem egyenlő a Termék reource id-val)
orderProduct_outerResourceId Rendelt termék outer id-ja (Nem egyenlő a Termék outer id-val)
orderProduct_name Rendelt termék neve
orderProduct_sku Rendelt termék cikkszáma
orderProduct_price Rendelt termék nettó ára
orderProduct_currency Rendelt termék árának pénzneme
orderProduct_taxRate Rendelt termék ÁFA mértéke (pl.: 27% ÁFA-nál 27.000)
orderProduct_quantity Rendelt termék mennyisége
orderProduct_image Rendelt termék termék képének url-je
orderProduct_category Rendelt termék kategóriái, vesszővel elválasztva
orderProduct_volume
Rendelt termék térfogatra vonatkozó adatai:
height: Magasság
width: Szélesség
length: Hosszúság
volumeUnit: Mértékegység adatok
unit: A mértékegység, amelyben ki van fejezve a térfogat
language: A mértékegység nyelvének ISO 3-as kódja (Magyar nyelven pl. cm-ben jelennek meg a térfogat adatok)
orderProduct_weight
Rendelt termék súly adatai:
weight: Súly érték
weightUnit: Súly adatok
unit: A mértékegység, amelyben ki van fejezve a súly
language: A súly nyelvének ISO 3-as kódja (Magyar nyelven pl. kg-ban jelennek meg a súly adat)
orderProductOption_name A termékhez rendelt változat képző paraméter neve
orderProductOption_valueName A termékhez rendelt változat képző paraméter értéke
orderProductOption_price Az ármódosítás mértéke nettóban.
orderProductOption_prefix Az ármodosítás előjele (+ vagy -)
Van még kérdésed? Kérdés beküldése