Ahhoz, hogy megfelelően tudjuk optimalizálni az oldalunkat, elengedhetetlen, hogy valamilyen eszközzel követni tudjuk eddig elért eredményeinket. Erre tökéletes és ráadásul ingyenes eszköz a Google analitikai programja, amellyel például képesek vagyunk követni, hogy mely csatornákból érkezik a legtöbb vásárlónk, mik azok a tartalmaink, amelyek a legjobb eredményeket érik el a Google-ben, egyáltalán mennyi időt töltenek el az áruházunkban a látogatóink vagy mennyi a visszafordulási arány az egyes aloldalainkról.
Ezek mind olyan mutatók, amelyekből rengeteg hasznos következtetést vonhatunk le. Amennyiben egy aloldalunk visszapattanási rátája nagyon magas, előfordulhat, hogy valamit rosszul kommunikálunk, nem megfelelően lett optimalizálva az oldalunk, így annak érdekében, hogy ez az arány minél kisebb legyen, valószínűleg változtatásokat kell eszközölnünk.
Google Analytics 4 fiókunk összekapcsolása a webáruházunkkal
A Google Analytics 4 felé átadott adatok
Google Analytics 4 fiókunk összekapcsolása a webáruházunkkal
Az Analytics fiókunk létrehozásához mindössze egy Gmail fiókra lesz szükségünk, ezt követően már egyszerűen be tudunk regisztrálni. Ha ezzel már rendelkezünk, navigáljunk el az analytics.google.com linkre, majd a Mérés indítása lehetőségre kattintva kövessük a képernyőn megjelenő utasításokat és hozzuk létre fiókunkat, vagy jelentkezzünk be.
A fiók létrehozása után a Google Analytics felületén az Adminisztrálás menüpontot kell kiválasztani, majd a Tulajdon létrehozása gombot.
A következő oldalakon néhány adat megadására van szükség a vállalkozásunkkal kapcsolatban, illetve azt a platformot kell kiválasztani, ahol a Google Analytics 4-gyel adatokat szeretnénk mérni. Shoprenter webáruház esetén itt a web kártyát szükséges kiválasztani.
A Tovább gomb után adjuk meg a webáruház URL-jét, és nevezzük el az adatfolyamot.
Fontos! A webáruház URL-je mezőben a webáruház elsődleges domain nevét adjuk meg, ennek érdekében az Analytics-összekötést csak a domain átirányítás után érdemes elvégezni. Azt, hogy melyik a webáruházunk elsődleges domainje, a bolt admin felületén a Beállítások > Webshop beállítások > Domain átirányítás menüpontban tudjuk ellenőrizni.
A következő megjelenő oldalon helyezzük vágólapra a “G-” kezdetű kódot.
A kimásolt azonosítót illesszük be a webáruház Beállítások > SEO és Analitika beállítások > Google Global Site Tag menüpontjába, ezen belül a Google Analytics 4 tulajdon azonosító gomb megnyomása után a megfelelő helyre.
Mentés után gyakorlatilag össze is kötöttük webáruházunkat a Google Analytics fiókunkkal. Ebben a bejegyzésben további segítséget találunk ahhoz, hogy jobban ki tudjuk használni az Analytics-ben rejlő lehetőségeket.
Videós segédlet a Google Analytics 4 beállításához és használatához:
Fontos! Ha elvégeztük az összekötést, de kis idő elteltével sem adódnak át az adatok vagy eltérést találunk az átadott adatokban, javasoljuk ennek a bejegyzésnek az átolvasását, amelyben összegyűjtöttük a leggyakrabban felmerülő problémákat és azok orvoslási lehetőségeit.
A Google Analytics 4 felé átadott adatok
A beállítást követően az alábbi események kerülnek átadásra a GA4 felé:
- Login (bejelentkezés)
- Search (keresés)
- View Item (termékoldal megtekintés)
- Add To Cart (kosárba rakás)
- View Cart (kosár megtekintése)
- Remove From Cart (eltávolítás a kosárból)
- Begin Checkout (pénztár folyamat megkezdése)
- Add Shipping Info (szállítási adatok megadása)
- Add Payment Info (fizetési adatok megadása)
- Purchase (rendelés leadása)
Az átadott események tartalmaznak minden fontos termékadatot (pl. termék neve, cikkszáma, ár, valuta stb.).
További beállítások
Továbbfejlesztett elektronikus kereskedelem
Ahhoz, hogy a webáruházunk minél sikeresebb legyen, kiemelt figyelmet kell fordítanunk a látogatóinktól érkező adatok elemzésére. Ehhez biztosít hatékony eszközt a Google Analytics a továbbfejlesztett elektronikus kereskedelem funkcióval, amelyet integráltunk a Shoprenter rendszerébe. A funkciót a Továbbfejlesztett e-kereskedelem beállítással tudjuk bekapcsolni a Beállítások > SEO és Analitika beállítások > Google Analytics menüpontban.
IP névtelenítés
A Beállítások > SEO és Analitika beállítások > Google Analytics menüpontban lehetőségünk nyílik az IP névtelenítés beállítására. Erre azért van szükség, mert a standard Analytics követőkód nem felel meg az új adatvédelmi követelményeknek. Emiatt a már implementált Standard Google Analytics kódhoz (mind a Universal Analytics kód, mind a gtag.js esetében) hozzá kell adni egy új kódrészletet. A funkció törli az IPv4-cím utolsó 8 bitjét, mielőtt a Google feldolgozná azt, névtelenítve a címet (a 8.8.8.8 ebben az esetben 8.8.8.0-ra változik). A módosítás eredményeként a Google nem fogja sem letárolni, sem feldolgozni a teljes IP-címet.
Universal Analytics
A Google ingyenes analitikai szoftverének legújabb változata a Google Analytics 4, amely teljesen felváltja a korábbi Universal Analytics-et. Az új GA4-et akkor is érdemes beállítani, ha a Universal Analytics még használatban van, mivel annak kivezetése után már rendelkezésre állnak fontos adatok a GA4-ben, nem a kivezetéskor kell elkezdeni az adatok gyűjtését. A váltás azért is különösen fontos, mert 2024 júliusától a Google törli a korábbi Universal Analytics-ben tárolt adatokat.